A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа «Сколівський інклюзивно-ресурсний центр»
Сколівської міської ради

Застосування стратегій співпраці в умовах упровадження інклюзивних підходів

Дата: 14.12.2020 12:50
Кількість переглядів: 698

Якщо всі рухаються вперед разом, то успіх не змусить на себе довго чекати.

 Генрі Форд

   Забезпечення рівного доступу до освіти для всіх громадян, у тому числі і для осіб з інвалідністю, є для нашої країни одним із найважливіших гуманітарних завдань. Упровадження інклюзивної освіти в професійно-технічних навчальних закладах України є своєрідним тестом на визначення рівня демократичності суспільства, цінностей, на яких базується освітня система, розуміння процесів навчання і викладання, готовності держави інвестувати в майбутнє усіх дітей. Світовий і український досвід доводить необхідність якомога раннього початку інтенсивної індивідуальної роботи з дитиною із залученням батьків, коли необхідно навчати батьків створювати розвивальне середовище для неї вдома та долучати її в простір спілкування дітей з нормальним типом розвитку. В контексті родинно-орієнтованого підходу фахівці повинні прагнути створювати умови для того, щоб батьки разом з фахівцями планували програму розвитку дитини і брали участь в її реалізації.

   До такого виду діяльності (інноваційної) слід віднести й діяльність керівника Державного навчального закладу «Меденицький професійний ліцей» Василя Степановича Лужецького та команди психолого-педагогічного супроводу в закладі професійної освіти, які   відіграли важливу роль в адаптації закладу до потреб дітей з особливими освітніми потребами. Вони розробили та застосували більш гнучку процедуру управління, перерозподіл навчальних ресурсів, урізноманітнили можливості навчання, мобілізації взаємодопомоги, підтримки учнів, які відчувають труднощі у навчанні і розвитку тісних стосунків з батьками та громадою. Тому що, саме успішне управління навчальним закладом залежить від активної і творчої участі викладачів і персоналу, а також розвитку ефективної взаємодії та роботи у команді для задоволення потреб учнів. Утворення інклюзивної групи і створення команди психолого-педагогічного супроводу в закладі професійної освіти здійснюється відповідно до наказу керівника закладу. До складу команди психолого-педагогічного супроводу залучені педагогічні працівники закладу професійної (професійно-технічної) освіти, які працюють із здобувачем освіти з особливими освітніми потребами безпосередньо, зокрема:  Жовнірів М.Є. – заступник директора з навчально-виховної роботи; Стецюцяк С.І. – соціальний педагог; Бемба М.І. – практичний психолог; Шимбра М.С. – майстер виробничого навчання; Кузенко О.В. – старша майстрова; Кащак Н.І. – мати учня з ООП та команда фахівців  КУ «Сколівський ІРЦ».

   Василь Степанович Лужецький не лише опановував нові знання та вміння у галузях сучасної педагогіки (інклюзивна освіта, педагогічна інноватика, педагогічна аксіологія тощо) та сучасного управління (зокрема, менеджмент освіти і менеджмент освітніх інновацій), а й розвинув лідерські якості, які відіграли  особливо важливу роль у процесі змін. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у галузі спеціальної освіти, що передбачає застосувань теорій та методів, технологій психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу, реабілітації та соціалізації осіб з порушеннями розвитку. Освітні послуги надаються із застосуванням особистісно орієнтованих методів навчання та з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності.

   Питання допомоги особам з розладами розвитку розглядається на основі системного підходу, що передбачає спланований і послідовний психологічний, педагогічний та соціальний вплив.

Виважене, ефективне навчання приносить користь усім учням, однак для учнів з особливими потребами може стати необхідною додаткова, а, іноді, і спеціальна підтримка у навчанні, яка допоможе їм брати повноцінну участь у заняттях і реалізовувати свій потенціал. Універсальних рецептів тут не існує, особливо коли йдеться про учнів з порушеннями у розвитку. Щоб досягти успіху та задовольнити різноманітні потреби учнів, зумовлені їхніми здібностями, рівнем розвитку, інтересами та іншими відмінностями, педагогічним працівникам необхідно змінювати методи навчання, навчальне середовище, матеріали тощо. В умовах інклюзивного навчального закладу удосконалення роботи педагогів стає передумовою успішного впровадження інклюзивної освіти.

   

   Ефективна робота з асистентом педагога — це передусім ефективна  співпраця з членом педагогічного колективу інклюзивного ПТНЗ. Тому у налагодженні такої співпраці педагог має дотримуватись таких принципів, на яких ґрунтується спільна робота з будь-яким іншим працівником навчальної спільноти. Така співпраця має передбачати:

        • обговорення поглядів усіх сторін (зокрема, педагога, учня, асистента педагога, інших педагогічних працівників);
        • визнання значення участі кожного з них;
        • повагу до відмінностей;
        • спільну відповідальність;
        • чітку спрямованість на досягнення учнем успішного результату;
        • чітко визначені вимоги до залучення;
        • критичну рефлексію та аналіз практики.

    Результативність команди психолого-педагогічного супроводу має ґрунтуватись на таких принципах:

  • повага до індивідуальних особливостей дитини з ООП;
  • дотримання інтересів дитини з OOП, недопущення дискримінації та порушення її прав;
  • командний підхід – комплексність психолого-педагогічного супроводу (супровід дитини з особливими освітніми потребами має здійснюватися на основі комплексного підходу: аналізу порушень функцій розвитку дитини);
  • неперервність супроводу (супровід має бути постійним і неперервним, починаючи з раннього віку і протягом дорослого життя);
  • системність роботи (робота фахівців має відбуватись в системі, за якої кожна дія і стратегія члена команди відповідають не лише меті окремого спеціаліста, а й є засобом реалізації загальної мети психолого-педагогічного супроводу дитини);
  • конфіденційність та дотримання етичних принципів;
  • міжвідомча співпраця – узгодженість роботи (дії фахівців мають координуватись і узгоджуватись, має відбуватись постійне взаємоінформування про роботу кожного спеціаліста);
  • активна співпраця з батьками дитини з ООП, залучення їх до освітнього процесу та розроблення IПP.

   Тільки, працюючи разом, дотримуючись  освітніх інновацій, новітньої педагогіки та  сучасного управління, можна досягти високих і  бажаних  результатів.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора