Створюючи новий освітній простір рівних можливостей для всіх дітей
Не можна вимагати від дитини неможливого – до певного рівня і певного кола знань різні діти йдуть по різному.
В. Сухомлинський
Це світова сучасна практика, щоб діти з особливими освітніми потребами відчували себе захищеними, соціалізованими, могли спілкуватися з однолітками і отримували послуги на абсолютно новому рівні. Інклюзивна освіта визначає ступінь розвитку суспільства, в якому ми живемо.
Фахівці ІРЦ регулярно здійснюють виїзди у навчальні заклади Сколівського району та Славської ОТГ, а також, за необхідністю, їздять по домівках, де проживають особи з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років.
У Сколівському районі кількість осіб, що потребують психолого-педагогічної допомоги, підтримки та супроводу постійно зростає. Це зумовлює створення абсолютно нової моделі надання комплексної психолого-педагогічної допомоги, що сприятиме реалізації ефективної адаптації, реабілітації та соціалізації осіб з особливими потребами в умовах сучасного суспільства. Визнання інклюзії як ключової передумови для забезпечення права на освіту активізувалось впродовж останніх років і закріплене в Конвенції про права осіб з інвалідністю – першому обов’язковому для всіх держав документі, що містить концепцію інклюзивної освіти. Інклюзивна освіта має пріоритетне значення для забезпечення якісної освіти усіх дітей, у тому числі дітей з особливими освітніми потребами, а також для побудови інклюзивного суспільства. Інклюзивне навчання слід розуміти як:
- фундаментальне право усіх дітей з особливими освітніми потребами. Причому важливо, що це право належить кожній конкретній дитині, а не батькам чи опікунам. Зокрема, при виборі закладу та форми освіти батьки мають керуватись потребами та можливостями дитини, а не власними інтересами;
- принцип забезпечення благополуччя дітей, поваги до їхньої гідності та самостійності, визнання індивідуальних особливостей дітей та їхньої спроможності до ефективної участі в суспільному житті, що забезпечить виконання Європейських стандартів;
- засіб реалізації інших прав. Це першочерговий засіб, за допомогою якого особи з особливими потребами реалізують своє право на працевлаштування та повноправну участь у житті своїх громад. Це також основний засіб для побудови інклюзивних суспільств;
- результат удосконалення державної політики у сфері освіти разом з відповідними змінами у практиці роботи закладів загальної освіти з метою створення відповідних умов для навчання усіх учнів.
Актуальність проблеми інклюзивної освіти пов’язана, насамперед, з тим, що число дітей, які потребують корекційного супроводу, неухильно росте. Щоб зробити навчання дітей з особливими освітніми потребами максимально доступним, у Верхнячківському НВК « ЗОШ І -ІІІ ст. - ДНЗ» створено ресурсну кімнату.
Ресурсна кімната – додатковий інструмент для адаптації психологічного та фізичного здоров’я дітей з особливими освітніми потребами, що дозволяє емоційно розвантажити дитину, зняти нервове збудження, знизити рівень тривожності, активізувати мозкову діяльність, займатися зі спеціалістом в індивідуальному порядку. Тут є навчальна, соціально-побутова, ігрова зони та зона відпочинку.
«Облаштування таких спеціальних сучасних кімнат є необхідністю для якісного впровадження інклюзивної освіти у школі. Створюємо комфортні умови для дітей, які мають особливі освітні потреби», – зазначила директор школи.
Прагнення жити за світовими стандартами починається з впровадження якісно нових принципів і підходів передусім до дітей. Відображення основ гуманізму, демократичних цінностей і є інклюзивна освіта, де всі діти є цінними та активними членами суспільства.