Нарада-семінар для директорів інклюзивно-ресурсних центрів Львівщини
21-22 вересня 2023 року на базі комунальної установи «Сколівський інклюзивно-ресурсний центр» Сколівської міської ради за підтримки департаменту освіти і науки Львівської державної адміністрації, комунального закладу Львівської обласної ради «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти», Львівського обласного ресурсного центру підтримки інклюзивного навчання та інклюзивно-ресурсних центрів Львівщини відбулася нарада-семінар для директорів інклюзивно-ресурсних центрів області.
Через ракетний терор ворога ранок розпочався з тривог і трагічних новин, які вкотре не дають спокійно і мирно жити на своїй землі.
Ушанувавши пам’ять кожного, хто віддав своє життя за Україну хвилиною мовчання, розпочалася робоча зустріч у місті Сколе, в приміщенні інтеграційного дому для молоді та дітей ім.Івана Павла ІІ, основними напрямками діяльності якого є творчий та інтелектуальний розвиток.
Васюник-Кулієва Марія Іванівна - головний спеціаліст департаменту освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації зазначила основні напрямки роботи та окреслила коло приорітетних завдань стосовно особливостей організації 2023/2024 навчального року для осіб з особливими освітніми потребами.
Вперше очно ми мали можливість спілкуватися з Галиною Вархолик, завідувачкою Львівського обласного ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти, яка представила нам Лесю Степанюк, дефектологиню, методистку Обласного ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти з питань організації інклюзивної освіти в закладах дошкільної освіти та завідувачку РЦПІО ЗІППО, аспірантку кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Навчально-наукового інституту педагогіки і психології Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка Олену Воротинцеву.
Пані Олена зазначила, що на сучасному історичному етапі Україна зазнає значних випробувань. Пандемія, воєнний стан вносять свої корективи у функціонування усіх галузей господарювання країни. Не залишається осторонь й освіта. Незважаючи на виклики сьогодення, відбуваються зміни в освіті в Україні, що зумовлені впровадженням, зокрема, й інклюзивної освіти у контексті Нової української школи, реформування діяльності спеціальних шкіл та навчально–реабілітаційних центрів (НРЦ), нових характеристик освітнього простору закладів освіти усіх рівнів, інклюзивно–ресурсних центрів, що призводить до невідповідності фахової компетентності педагогів вимогам соціального запиту та знижує якість професійної діяльності у нових освітніх реаліях. На сьогодні відсутній професійний стандарт для педагогічних працівників ІРЦ, тому питання компетентностей із чітко визначеними вимогами до їх складових є актуальним. Стан освітньої політики та інклюзивної практики вимагає розроблення новітніх підходів до розвитку компетентностей вже практикуючих фахівців ІРЦ, зокрема, проєктувальної компетентності, що має на меті покращення якісних показників їх роботи, а саме, вдосконалення побудови індивідуальної освітньої траєкторії як освітньо-соціального проєкту для здобувачів освіти з ООП. У дослідженні з 2021 року беруть участь педагогічні працівники ІРЦ Сумської, Львівської та Закарпатської областей. До 2024 року педагогічний експеримент (його формувальний етап) завершиться.
З підсумковими результатами реалізації проєкту «Асистивні технології як акселератор для дітей з особливими освітніми потребами до навчання у закладах освіти», нас ознайомили:
- Марія Гоголевська, директорка комунальної установи «Турківський інклюзивно-ресурсний центр» Турківської міської ради Самбірського району;
- Марія Поломана, директорка комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Кам’янка-Бузької міської ради;
- Тетяна Дмитришин, директорка комунальної установи «Інклюзивно- ресурсний центр» Червоноградської міської ради.
Надія Пелих, директорка «Новояворівського інклюзивно-ресурсного центру» Новояворівської міської ради та Наталія Жулинська, директорка комунальної установи Інклюзивно-ресурсний центр Перемишлянської міської ради Львівського району розповіли про особливості залучень та роль практичного психолога у процесуальних діях за участі дитини в межах кримінального провадження.
Ірина Шустова, директорка комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Дрогобицької міської ради поділилася досвідом роботи та важливою інформацію щодо особливостей діяльності інклюзивно-ресурсних центрів для надання психологічної допомоги сім’ям військовослужбовців.
Марія Васюник-Кулієва, головний спеціаліст ДОН ЛОДА та Наталія Диміцька, директорка КУ «Сколівський ІРЦ» акцентували увагу на важливості проведення ефективної та якісної корекційно-розвиткової роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.
Наталія Шмілик, директорка комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Самбірської міської ради ознайомила учасників засідання з етапами реалізації проекту щодо створення сенсорної кімнати в інклюзивно-ресурсному центрі за підтримки благодійного фонду «СОС Дитячі містечка».
Обговорювалась ціла низка важливих питань, пов’язаних з новими викликами та завданнями. Узагальнивши напрацьоване, підсумувавши результати, ми дещо скорегували наші стратегічні плани, активували ресурси і можливості та спроєктували спільну діяльність щодо забезпечення права осіб з особливими освітніми потребами на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти, в тому числі у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої освіти та інших закладах освіти, які забезпечують здобуття освіти, шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку особи та забезпечення їх системного кваліфікованого супроводу.