Мости розуміння. Особа з особливими освітніми потребами у закладі професійної освіти
23 квітня 2024 року на базі Меденицького аграрно-технологічного професійного коледжу відбувся семінар-практикум заступників директорів з навчально-виховної роботи закладів професійної (професійно-технічної) освіти Львівщини «Мости розуміння. Дитина з особливими освітніми потребами у закладі професійної освіти».
Інклюзивна освіта стає дедалі важливішою у сучасному суспільстві. Це процес, який передбачає створення освітнього середовища, доступного для всіх осіб, незалежно від їхніх особливостей. Заклади професійної (професійно-технічної) освіти не є винятком.
З вітальним словом до учасників семінару звернулись:
Іван ПИКУС, начальник відділу інновацій, дистанційного навчання, координації діяльності закладів вищої освіти і науки, професійної освіти департаменту освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації;
Наталія РИБАК, заступник директора Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Львівській області;
Василь ЛУЖЕЦЬКИЙ, директор Меденицького аграрно-технологічного професійного коледжу, кандидат технічних наук.
Доповідачі ознайомили слухачів з основними питаннями, які є важливими для впровадження інклюзії в закладах освіти і потребували ґрунтовного обговорення, оскільки Міністерство освіти і науки презентує проєкт нового закону «Про професійну освіту», який закладе основу для майбутніх змін. У законопроєкті описані зміни, що стосуються активного залучення бізнесу до освітнього процесу, розширення автономії закладів, поліпшення освітніх програм, дерегуляції сфери, а також оновлення термінології. Документ також пропонує розширити автономію закладів через можливість здійснення ними господарської діяльності – як державне (комунальне) некомерційне підприємство. Розглядається також введення єдиного рівня професійної освіти (освітньої кваліфікації) та єдиного типу закладу – професійного коледжу. Важливими змінами будуть дерегуляція і дебюрократизація системи професійної освіти. Такі зміни планують запровадити через гарантування можливості здобуття професійної освіти без прив’язки до місця реєстрації, чіткий поділ повноважень органів управління у сфері, складання освітніх програм на основі професійних стандартів та скасування атестації закладів. У законопроєкті також пропонують оновити термінологію, зокрема змінити назву сфери з «професійно-технічної» на «професійну», «кваліфікованого робітника» на «спеціаліста», а також відійти від поняття «учень», замінивши на «студент». Законопроєкт «Про професійну освіту» розроблено за експертної підтримки Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, Федерації роботодавців України, програми ЄС «EU4Skills: Кращі навички для сучасної України» та Швейцарсько-українського проєкту DECIDE. Нагадуємо, що законопроєкт опублікований на сайті МОН для громадського обговорення, яке триватиме до 2 травня 2024 року.
Зокрема, робота семінару-практикуму проводилась в такій послідовності:
Упровадження інклюзивної освіти у закладах професійної (професійно-технічної) освіти Львівщини - Марія ВАСЮНИК-КУЛІЄВА, головний спеціаліст департаменту освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації.
Інклюзивна практика в професійній підготовці: виклики та можливості для закладів професійної (професійно-технічної) освіти - Наталія ДИМІЦЬКА, директор комунальної установи «Сколівський інклюзивно-ресурсний центр» Сколівської міської ради.
Створення соціального підприємства для молоді з особливостями розвитку - Галина ВАРХОЛИК, завідувач Львівського обласного ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти.
Функціонування моделі рівноправної взаємодії у професійному середовищі державного навчального закладу «Львівське вище професійне художнє училище» - Надія ЛУБ, заступник директора з виховної роботи, Наталя ДЕНЬКОВИЧ, викладач художніх спецдисциплін ДНЗ «Львівське вище професійне художнє училище».
Інклюзивне навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти – виклики сьогодення - Ольга ПОЖАР, заступник директора з виховної роботи Вищого професійного училища №11 м. Червонограда.
Соціалізація та профадаптація як один із важливих чинників у роботі зі здобувачами освіти з особливими освітніми потребами - Оксана ЛОТОЦЬКА, заступник директора з виховної роботи Добротвірського професійного ліцею.
Роль заступника з виховної роботи в організації інклюзивної освіти в закладах професійної (професійно-технічної) освіти - Галина ДМИТРИШИН, методист Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Львівській області.
Учасники семінару взяли участь в інтерактивних вправах та майстер-класі, де мали можливість:
- побудувати міст сприйняття інклюзивності;
- отримати практичні знання та навички з елементів ерготерапії осіб з ООП на уроках виробничого навчання.
Даний семінар став важливою подією для розвитку інклюзивної освіти у закладах професійної (професійно-технічної) освіти Львівщини. Учасники семінару отримали цінні знання та навички, які допоможуть їм створити інклюзивне освітнє середовище, де кожна особа матиме можливість здобути якісну освіту та реалізувати свій потенціал.
Зазначимо, що у 11 закладах професійної (професійної-технічної) освіти Львівщини вже 86 осіб з ООП здобувають освіту на інклюзивному навчанні (II рівень-16, III рівень-34, IV рівень-33, V рівень-3).
Заклади Львівщини, які навчають осіб з особливими освітніми потребами:
- Бориславський професійний ліцей (оператор комп’ютерного набору, кухар кондитер, бармен);
- ВПУ №11 м. Червонограда (електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування; кравець закрійник, оператор комп’ютерної верстки, кравець);
- Стрийське вище художнє професійне училище (живописець);
- ВПУ №34 м. Стрия (кравець, кухар, кондитер, офіціант, бармен, монтажник санітарно-технічних систем та устаткування, електрогазозварник, харчові технології, тенології легкої промисловості);
- ВПУ №35 м. Стрия (слюсар з ремонту колісних транспортних засобів, елетрогазозварник, водій автотранспортних засобів, оператор з обробки інформації та програмного забезпечення, обліковець з реєстрації бухгалтерських даних);
- Рава-Руський професійний ліцей (кухар, кондитер);
- Меденицький аграрно-технологічний професійний коледж (кухар, кондитер);
- КЗ ЛОР «ПТУ професійної реабілітації учнів-інвалідів м. Самбора» (кравець, перукар, манікюрник, візажист, оператор комп’ютерного набору, секретар керівника, оператор комп’ютерної верстки, адміністратор);
- Львівське вище професійне художнє училище (реставратор декоративно-художніх пофарбувань, маляр, монтажник експозиції та художньо-оформлюваних робіт, флорист, дизайн, флорист, вітражник, живописець);
- Львівський професійний коледж сфери обслуговування та поліграфії (кухар, офіціант, друкар офсетного плоского друкування, палітурник, оператор комп’ютерного набору, агент з організації туризму, адміністратор, столяр, виробник художніх виробів з дерева).
Важливо наголосити, що інклюзивна освіта – це не лише про осіб з особливими освітніми потребами, а й про створення атмосфери прийняття та поваги до всіх людей, незалежно від їхніх особливостей.