Мистецтво маленьких кроків. Інклюзивне навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти
Сьогодні, 22 березня 2023 року, на черговому засіданні команди психолого-педагогічного супроводу учасники обговорили основні питання виробничої практики учня з особливими освітніми потребами групи 20 Кухар. Кондитер, який виконуватиме пробну кваліфікаційну роботу на присвоєння ІІІ розряду 24 березня 2023 року.
Ми підсумували результати роботи за визначений період та підвели підсумки.
Тепер в Україні можливість організації інклюзивного навчання доступна на всіх рівнях освіти.
У 2021 році до підходів визначення особливих освітніх потреб були внесені кардинальні зміни. Тепер особливі потреби пов'язані з труднощами у навчанні, та з характером цих труднощів, що дозволяють забезпечити підтримку для більшості дітей; змінені підходи до організації інклюзивного навчання; прийняті нові положення про спеціальні заклади освіти, які тепер не лише надають можливість осучаснити підходи, але й забезпечують взаємодію між спеціальними закладами та тими, що мають інклюзивні класи чи групи.
Тобто, відкрито набагато більше можливостей для навчання.
Нагадаємо, що ще у вересні 2020 року ми розпочали співпрацю з директором державного навчального закладу «Меденицький професійний ліцей» Василем Лужецьким, який особисто ініціював впровадження гнучкої, індивідуалізованої системи навчання дітей. Відтоді наше спільне завдання – забезпечення рівного і безбар’єрного доступу до освіти в закладах професійної (професійно-технічної) освіти кожній дитині. Нашими спільними кроками на шляху до реалізації стали:
- вересень 2020 року - настановча нарада про науково-методичні засади формування професійної компетенції осіб з особливими освітніми потребами. Проводила зустріч докторка психологічних наук, професорка Катерина Островська - завідувачка кафедри спеціальної освіти та соціальної роботи факультету педагогічної освіти ЛНУ ім. І. Франка, голова українського осередку Товариства «Родина Кольпінга» за участі головного спеціаліста департаменту освіти і науки Львівської ОДА Васюник Марії Іванівни, фахівців інклюзивно-ресурсних центрів, представників професійних (професійно-технічних) училищ, ліцеїв Львівщини та зацікавлених батьків. Головне питання наради - експеримент з побудови маршрутів для дітей з ООП, їх працевлаштування, метою якого була перевірка організаційно-педагогічних умов для інклюзивного навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти;
- листопад 2020 року – робоча зустріч щодо організації освітнього процесу здобувачів освіти з особливими освітніми потребами у закладах професійної освіти;
- 01 грудня 2020 року – моніторинг можливостей, які створюються в інклюзивному середовищі;
- 09-12 грудня 2020 року – участь у науково-практичній конференції «Професійна освіта та зайнятість осіб з особливими потребами», на якій велику увагу приділили медичному та психологічному супроводу осіб з особливими потребами в рамках надання якісної всебічної допомоги для самореалізації та розвитку в загальноосвітньому просторі; розглядалися суб'єкти створення доступних послуг сталого розвитку, необхідного для всебічного розвитку людини;
- 14 грудня 2020 року – обговорили застосування стратегій співпраці в умовах упровадження інклюзивних підходів;
- 28 січня 2021 року Навчально-методичним центром професійно-технічної освіти у Львівській області за підтримки фонду Горста Рогуша та Української спілки супервізії та коучингу на платформі Zoom проведено перший із запланованої серії семінарів з організації освітнього інклюзивного середовища у закладах професійної (професійно-технічної) освіти. Учасниками семінару стали керівники та відповідальні працівники 50 закладів П(ПТ)О області;
- 30 листопада 2021 року – семінар-практикум для директорів, заступників директорів з навчально-виховної роботи, працівників соціально-психологічної служби закладів професійної (професійно-технічної) освіти Львівщини на тему: «Впровадження інклюзивного навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти Львівщини: рівень готовності, досвід, виклики». Семінар-практикум проходив на базі комунального закладу Львівської обласної ради «Професійно-технічне училище-інтернат професійної реабілітації дітей-інвалідів м.Самбора» у змішаному форматі.
- 02 грудня 2021 року в приміщенні Меденицького професійного ліцею – засідання круглого столу «Інвалідність – не вирок». В обговоренні проблем взяли участь представники ОЦКР для дітей та осіб з інвалідністю св.Пантелеймона, Центру соціальної реабілітації та адаптації для молоді з особливими потребами «Дивовижні долоні», медицини, фахівці соціальних служб, соціального захисту, педагоги ліцею, батьки, які виховують дітей з інвалідністю та представники громад;
- 14 – 16 грудня 2021 року у Вищій духовній семінарії Львівської архидієцезії в очно-дистанційному форматі – науково-практична конференція за участі Міністерства освіти і науки України, департаменту освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації, Львівського національного університету імені Івана Франка, громадської організації «Справа Кольпінга в Україні» на тему: «Професійна зайнятість осіб з особливими освітніми потребами»;
- 21 – 22 грудня 2021 року у Вищій духовній семінарії Львівської архидієцезії в очно-дистанційному форматі – нарада-тренінг за участі Міністерства освіти і науки України, Державної служби якості освіти України, департаменту освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації, Львівського національного університету імені Івана Франка, громадської організації «Справа Кольпінга в Україні» на тему: «Комплексна психолого-педагогічна допомога особам з особливими освітніми потребами у нових умовах функціонування ІРЦ»;
- 22-23 грудня 2022 року у Вищій духовній семінарії Львівської архидієцезії – науково-практична конференція «Діяльність ІРЦ під час війни».
Зважаючи на потреби, щоб вийти на якісно новий рівень надання комплексних психолого-педагогічних послуг, нами і надалі будуть здійснюватись, проєктуватись та створюватись спільні задуми, щоб створювати робочі місця, формувати людиноцентричність, кооперацію і її головне призначення, створення та підтримка сприятливого життєвого середовища, необхідного для всебічного розвитку людини, її самореалізації, захист прав, надання якісних і доступних послуг сталого розвитку.
Ми об’єднані, вмотивовані, солідарні з позитивом та оптимізмом наших людей. Незважаючи на те, що інколи обставини повністю поза нашим контролем, ми наполегливо та впевнено йдемо по шляху поставлених цілей. Кожна людина заслуговує на повагу і гідне життя.
Звичайно, наша співпраця не закінчується. Ми з нетерпінням чекаємо п’ятниці і разом будемо вболівати і підтримувати наших учнів. Надіємось, вони докладуть максимум зусиль, щоб довести всім, що можливості таки рівні для всіх!
Всім дякуємо за співпрацю і бажаємо натхнення для подальшої роботи.