Інтерактивний дискурс про ментальне здоров’я: результати та перспективи роботи Координаційної ради психологічної служби Стрийського району
Нещодавно в Інноваційному навчальному STEM-центрі на базі Стрийського будинку дитячої та юнацької творчості відбулося засідання Координаційної ради психологічної служби Стрийського району. Основною метою заходу було обговорення підсумків роботи у 2023-2024 навчальному році та визначення пріоритетних напрямків на новий рік.
Слухали:
Богдана ЯНКА, голову Стрийської РДА, який проаналізував роботу освітньої галузі району, назвав основні напрямки роботи адміністрації у даній галузі, закцентував увагу на безпекову ситуацію в освітніх закладах та створення безпекового середовища усім учасникам освітнього процесу. Розповів про виклики, пов’язані з війною. Довів до відома присутніх інформацію про те, що згідно з Порядком створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, опікуватися захисними спорудами мають балансоутримувач захисної споруди – власник захисної споруди або юридична особа, яка утримує її на балансі, а це – засновники закладів освіти. Якщо заклад комунальної форми власності, то засновником є орган самоврядування, тобто відповідна рада від імені територіальної громади; якщо засновником є заклад обласної форми власності, то, відповідно, обласна рада; якщо державної форми власності – орган державної влади від імені держави (пункт 7 статті 1 Закону України “Про освіту”). Зачитав вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту. Наголосив на важливості психологічної допомоги дітям, потребі допомоги дітям з особливими освітніми потребами.
Василя ЛАГОЦЬКОГО, начальника відділу освіти, охорони здоров’я та спорту Стрийської РДА, голову Координаційної ради психологічної служби системи освіти Стрийського району, який проаналізував роботу психологічної служби району за 2023-2024 н.р., звернув увагу на особливості роботи зі збереження ментального здоров’я учасників освітнього процесу у період воєнного стану, участь психологів та соціальних педагогів у професійних конкурсах, наголосив на необхідності участі у професійних тренінгах, нарадах, семінарах. Промоніторив відповідальність за вчасну подачу статистичного звіту у системі АІС, довів до відома чисельність психологів Стрийського району (159 осіб в цьому році в порівнянні зі 154 особами, які працювали минулого року), плинність кадрів та вакансії; модель управлінської діяльності, витяг з річного звіту, питання заповнення звіту, посилення науково-методичного і психолого-педагогічного забезпечення.
Наталія ДИМІЦЬКА, директор комунальної установи «Сколівський інклюзивно-ресурсний центр» Сколівської міської ради, заступник голови Координаційної ради психологічної служби системи освіти Стрийського району доповнила доповідь про важливість та особливості надання психологічної допомоги особами з особливими освітніми потребами.
Галина ПЕЛЬО, фахівець (консультант) комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Жидачівської міської ради Львівської області провела методичний коментар використання спеціальних методик щодо визначення рівнів підтримки дітям з особливими освітніми потребами.
Ліліана ІВАНЮТЕНКО, головний спеціаліст відділу освіти, молоді та спорту Сколівської міської ради прокоментувала особливості діяльності психологічної служби системи освіти у питанні консультування учасників освітнього процесу, допомоги клієнту, у якого є ознаки тривожного стану.
Марія ВАСЮНИК-КУЛІЄВА прокоментувала управлінську модель психологічної служби Львівської області. Сконцентрувала увагу на алгоритмі роботи Координаційних рад районів, прокоментувала плани роботи та вказала на сильні та слабкі сторони у роботі. Виокремила основні напрямки роботи психологічної служби у цьому навчальному році, оцінила фахову майстерність голів професійних спільнот у громадах. Націлила на обов’язкову участь у методичній роботі, самовдосконалення та самоосвіту протягом усього навчального року.
Ігор КОРНІЄНКО доповнив виступ про професійні конкурси, які проводитимуться у цьому навчальному році. Прокоментував Положення конкурсу «Психолог року». Наголосив, що професійне зростання – основна вимога спеціаліста. Розказав про методичну роботу фахівців психологічної служби: реалії та можливості.
Інтерактив. Психологічний дискурс
Формувальний виступ спікерів 1 локації з проблеми «Комунікативні форми організації роботи з побудови безпечного, мирного освітнього середовища, які передбачають впровадження у систему освіти новітні технології співробітництва».
Слухали Василя ЛАГОЦЬКОГО та Марію ВАСЮНИК-КУЛІЄВУ, які зобразили модель управлінської діяльності з побудови безпечного освітнього середовища, використовуючи новітні технології.
Спікери в основу поставили стигму «безпекове середовище». Відштовхуючись від основної стигми, окреслили шляхи її втілення: використовувати новітні технології, дбати про матеріальну базу, працювати з усіма учасниками освітнього процесу, правильно підбирати кадри. Назвали форми організаційної управлінської діяльності, наголосили на залученні третіх осіб (структур державних та громадських організацій). Нагадали про функціонування психолого-патронатної служби.
Формувальний виступ спікера 2 локації з проблеми «Технології відновлення емоційної стабільності в стресовій ситуації, розвиток психологічної стійкості учасників освітнього процесу, надолуження освітніх втрат». Слухали Лесю ГАМЕЛЯК, яка продемонструвала методичний коментар інструктивних протоколів у роботі з особами з високим рівнем тривожності, з особами, у яких проявляється ПТРС. Проаналізувала діагностичний матеріал з названої проблеми, порекомендувала громадські організації, які проводять тренінгові заняття по резильєнтності та вирівнюванні емоційної напруги, прокоментувала основний понятійний матеріал щодо проблеми ментального здоров’я учасників освітнього процесу.
Додала проблематику поводження особи у стресовій ситуації, нагадала про протоколи роботи з людьми, які переживають стрес. Прокоментувала стан ПТСР. Прописала симптоматику гострої реакції на подразник (тригер).
Формувальний виступ спікера 3 локації з проблеми «Здійснення психологічного, методичного та соціально-педагогічного забезпечення супроводу інклюзивного навчання дітей, консультативна, просвітницька робота з батьками». Слухали Валентину ОЗІНКОВСЬКУ, яка прописала особливості діяльності ІРЦ, фахівців, які працюють в ІРЦ, особливості роботи з дітьми та їхніми батьками.
Торкнулася питання роботи команди супроводу дітей з особливими освітніми потребами в освітньому закладі та ролі практичного психолога у цій команді. Назвала корекційно-розвиткові програми, рекомендовані для роботи з дітьми.
Продемонструвала цивільно-правову угоду, яку повинен скласти у письмовій формі психолог для виконання корекційної роботи за рекомендацією ІРЦ.
Формувальний виступ спікера 4 локації з проблеми «Діджиталізація та модний девайс: загрози, які може чинити інтернет (шахрайство, спам, кібербулінг тощо)». Слухали Ліліану ІВАНЮТЕНКО, яка розкрила алгоритм дій щодо виокреслення проблеми кібербезпеки, залучення фахівців до просвітницької роботи, організацію просвітницької та корекційної роботи, шляхи подолання інтернет-залежності (проєкт додається). Особливу увагу приділила практичній роботі психолога з проблеми інтернет-залежності через презентацію кращого досвіду роботи з інтернет-ресурсами. Нагадала присутнім, що інтернет-мережа - це продукт, який на ринку купляється та продається. Тобто інтернет-провайдери продають готовий продукт, тому інформацію слід обов’язково фільтрувати. Розповіла про проблему з Левом Дуровим-власником одного з інтернет-каналів, за звинувачення у поширенні неправдивої воєнної інформації.
Формувальний виступ спікера 5 локації з проблеми «Активізація роботи із запровадження на сайтах закладів освіти сторінки «Кабінет психолога/соціального педагога» та онлайн-консультування/ надання допомоги». Слухали Галину ПЕЛЬО, яка прокоментувала можливості технічних та IT-засобів, програми, які допоможуть створити фейсбук-сторінку, вайбер-групу, телеграм-канал для комунікації з усіма учасниками освітнього процесу.
Ознайомила з алгоритмом створення індивідуальної сторінки на сайті закладів освіти, її наповнення та оновлення. Зазначила ринкову вартість створення особистого психологічного сайту. Назвала можливі сторінки сайту та рекомендувала професійні методичні рекомендації. Нагадала про найважливіші нормативно-правові документи, що регулюють діяльність психологічної служби та необхідність іх відображення в блогах, на сайтах, сторінках. Порекомендувала варіанти онлайн-консультації.
Засідання продемонструвало важливість інтеграції новітніх підходів та інноваційних технологій в освітній процес, особливо в умовах сучасних викликів.