Надання комплексної психолого-педагогічної допомоги та сприяння гармонійному розвитку дітей з особливими освітніми потребами КУ «Сколівський ІРЦ»
Інклюзивно-ресурсний центр надає послуги дітям з особливими освітніми потребами, які проживають (навчаються) у Сколівській, Козівській, Славській територіальних громадах. Завдяки тісній взаємодії та співпраці з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, закладами освіти, закладами охорони здоров’я здійснюється робота установи. Основною метою роботи є виявлення та надання своєчасної психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами, які опинилися в складних життєвих обставинах.
Аналізуючи діяльність інклюзивно-ресурсного центру з 2017 року, бачимо, що кількість осіб,які потребують психолого-педагогічної допомоги, підтримки та супроводу постійно зростає. Це зумовлює створення абсолютно нової моделі надання комплексної психолого-педагогічної допомоги, що сприятиме реалізації ефективної адаптації, реабілітації та соціалізації осіб з особливими потребами в умовах сучасного суспільства. Визнання інклюзії як ключової передумови для забезпечення права на освіту активізувалось впродовж останніх років і закріплене в Конвенції про права осіб з інвалідністю – першому обов’язковому для всіх держав документі, що містить концепцію інклюзивної освіти. Інклюзивна освіта має пріоритетне значення для забезпечення якісної освіти усіх дітей, у тому числі дітей з особливими освітніми потребами, а також для побудови інклюзивного суспільства.
На сьогоднішній день існує комплекс проблем, пов’язаних із надаванням інклюзивних послуг особам з особливими освітніми потребами:
- недостатньо розвинута транспортна інфраструктура гірських територій, що створює труднощі доступу осіб з особливими освітніми потребами до надання інклюзивних послуг;
- складна економічна ситуація: багато родин осіб з особливими освітніми потребами перебувають в складних фінансових та матеріальних умовах, що унеможливлює їх приїзд в стаціонарний інклюзивно-ресурсний центр;
- незабезпеченість багатьох осіб з ООП транспортом чи неможливість їх транспортування;
- відсутність центру денного перебування для осіб з важким ступенем порушення розвитку, пріоритетним напрямком роботи якого є постійна комплексна допомога особам з ООП (діагностика, корекція, реабілітація, психолого-педагогічна допомога, соціальний супровід), де панує сімейна атмосфера, індивідуальний підхід, використовуються методи працетерапії, профорієнтації тощо. Уряд України сприяє розвитку і вдосконаленню методів роботи таких центрів. Однак серйозним недоліком в організації їх роботи є віддаленість та недоступність, відсутність стандартів надання комплексних психолого-педагогічних послуг;
- недостатня підтримки членів родин осіб з ООП: відсутність комплексної психолого-педагогічної підтримки, соціального супроводу, ефективної співпраці з ІРЦ, громадою.
Особи з особливими освітніми потребами фактично залишаються один на один із батьками, котрі рідко можуть кваліфіковано надати увесь спектр послуг, яких потребує дитина з інвалідністю. Та й взагалі процес здобуття знань для них є достатньо складним. Сколівський інклюзивно-ресурсний центр, маючи змогу надавати послуги мобільно, дозволяє звільнити особистий час батькам, адже їхні діти можуть проводити ці години із кваліфікованими фахівцями та отримувати комплексну систему психолого-педагогічної допомоги та підтримки.