Сучасний погляд на спеціальну школу як ресурс для дітей з особливими освітніми потребами
9 березня 2023 року на базі комунального закладу «Львівської обласної ради Львівська спеціальна школа Марії Покрови» за підтримки департаменту освіти і науки Львівської державної адміністрації та комунального закладу Львівської обласної ради «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» відбувся семінар для директорів інклюзивно-ресурсних центрів Львівщини «Сучасний погляд на спеціальну школу як ресурс для дітей з особливими освітніми потребами».
Мета – ознайомлення учасників з досвідом роботи компетентнісного підходу педагогів щодо створення освітньої, корекційної та виховної системи спеціальної школи як оптимального простору школяра з порушеннями слуху. Переваги, можливості та шляхи впровадження інноваційних форм і методів роботи з дітьми з порушеннями слуху.
З вітальними словами до учасників семінару звернувся Мостовий Любомир Петрович - директор КЗ ЛОР «Львівська спеціальна школа Марії Покрови» процитувавши уривок із поеми Тараса Шевченка «Гайдамаки»:
Все йде, все минає – і краю немає.
Куди ж воно ділось? відкіля взялось?
І дурень, і мудрий нічого не знає.
Живе… умирає… одно зацвіло,
А друге зав’яло, навіки зав’яло…
Ранок розпочався з трагічних новин, які сталися на території нашої області. Вночі російською ракетою, яка потрапила в житлові будинки, було вбито мирних громадян.
Ушанувавши пам’ять кожного та кожної, хто віддав своє життя за Україну хвилиною мовчання розпочалася робота семінару.
Васюник-Кулієва Марія Іванівна - головний спеціаліст департаменту освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації зазначила основні напрямки роботи семінару та окреслила коло приорітетних завдань.
Про світову історію навчання глухих; Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» та підтримку молоді з особливими освітніми потребами під час навчання у вищому навчальному закладі розповів Кобель Ігор Григорович - методист обласного ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти, старший викладач кафедри практичної психології, доктор Ph.D., кандидат педагогічних наук.
Мельник Леся Михайлівна - заступник директора з навчально – виховної роботи КЗ ЛОР «Львівська спеціальна школа Марії Покрови» ознайомила з освітньою та корекційною спрямованістю процесу навчання та виховання у спеціальній школі. Вказавши на те, що цінностями даного закладу є: відкритість до змін, самостійність думки і дії; самоствердження, досягнення – особистий успіх; збереження, безпека закладу, стосунків та самого себе, традиція – повага та відповідальність; вихід за межі власного я, збереження і захист благополуччя людей і природи. Візія закладу: професійний розвиток педагогів; оновлення змісту освіти; орієнтація на потреби учня; ефективне управління і сучасне освітнє середовище.
Знедолена природою дитина не повинна знати, що у неї слабкий розум, слабкі сили. Виховання такої дитини має бути у сто разів ніжнішим, чуйнішим, дбайливішим.
В. О. Сухомлинський
Безцінним є і те, що у семінарі взяли участь і поділилися чималим досвідом роботи педагоги. Про суть комплексного підходу в слухомовленнєвому розвитку дитини з порушенням слуху розповіла Стасюк Ганна Йосифівна - вчитель-дефектолог слухового кабінету, КЗ ЛОР «Львівська спеціальна школа Марії Покрови».
Звернувши увагу на Стандарт раннього виявлення і корекції порушення слуху «1 – 3 – 6»: на 1 місяці потрібно виявити проблему слуху; до 3 місяців пройти об’єктивну діагностику для визначення втрати слуху; до 6 місяців розпочати корекційно-реабілітаційні заходи. Скрінінг слуху для немовлят є обов’язковим. За статистикою в Україні до 5 % новонароджених мають порушення слуху. З 2022 року для вчасного діагностування проблем і початку лікування, скринінг проводиться у 3 місяці, у 3 роки та у 6 – перед школою.
Хима Ірина Миколаївна - практичний психолог КЗ ЛОР «Львівська спеціальна школа Марії Покрови» представила досвід психологічного супроводу дітей із порушенням слуху в спеціальній школі. Звернувши увагу на те, що всім, хто причетний до виховання і опіки дітей з особливими освітніми потребами необхідно усвідомлювати, що ці діти можуть добре розвиватися, якщо навчально-виховна робота з ними здійснюватиметься з урахуванням їхніх специфічних особливостей з опорою на компенсаційні процеси та використання збережених чи менше ушкоджених функцій.
Наступність у навчанні дітей із порушенням слуху від дошкілля до 12 класу представили: Скопик Анастасія Романівна - вчителька української мови та літератури КЗ ЛОР «Львівська спеціальна школа Марії Покрови» та Живчик Наталія Степанівна - вчителька початкової школи КЗ ЛОР «Львівська спеціальна школа Марії Покрови». У початкових класах спеціальної школи застосовується формула НУШ: дитиноцентризм; педагогіка партнерства; розвиток ключових компетентностей; розвиток наскрізних вмінь і навичок; наскрізне виховання, що базується на цінностях; діяльнісний підхід; оцінювання; освітнє середовище. Здійснюється адаптація та модифікація типової освітньої програми, розробленої під керівництвом О.Я.Савченко: врахування індивідуальних особливостей учнів; підручники для закладів загальної середньої освіти та підручники для спеціальних закладів загальної середньої освіти (Н 90, 91); навчальні матеріали, відповідно до потреб та розуміння дітей з порушеннями слуху; поділ завдань за рівнем складності, об’ємом, кількістю; покрокові інструкції до виконання завдань; додатковий час для виконання завдань; використання наочності до тем, відеоматеріалів; використання додаткової системи комунікації.
Основним завданням є навчити дітей вміти побудувати фрази усного мовлення. Принципи: диференціація навчання (індивідуальний підхід); практична спрямованість. Методи: пояснювально-ілюстративний; робота з картками в групах; робота з підручником; метод вправ; диктант; комп’ютеризоване навчання.
З білінгвальним навчанням як методом підвищення якості навчання та подальшої конкурентоспроможності осіб із порушенням слуху в сучасних умовах ознайомила Зуєнко Олена Володимирівна - вчитель УЖМ, КЗ ЛОР «Львівська спеціальна школа Марії Покрови».
Багато віків вчені із різних країн безрезультатно намагалися знайти універсальну мову. Але ж вона існує поруч з вами. Це жестова мова!
Фердінанд Бертьє
Чуюча дитина: у віці 2 років вільно користується мовою (усною); до 5-6 років як губка всотує всю інформацію, яка потрапляє мимовільно до неї;
Нечуюча дитина з родини нечуючих: у віці до 2 років вільно користується мовою (жестовою); до 5-6 років як губка всотує всю інформацію, яка потрапляє мимовільно до неї.
Нечуюча дитина з родини чуючих: у віці з 2 років починає вивчати деякі слова незнайомої мови методом здогадки; до школи словесна аза як така відсутня спілкування ведеться за допомогою деяких знайомих слів і примітивних жестів.
При вказівці використання однієї словесної та однієї жестової мови доцільно застосовувати поняття «білінгвізм нечуючих». Але залежно від того, яка мова є рідною/першою, ми розглядаємо «жестово-словесний» чи «словесно жестовий» білінгвізм. Жестово-словесний має місце в тому випадку, коли дитина в сім’ї опанувала й спілкується жестовою мовою, а пізніше, в умовах спеціального навчання, почала вчити словесну. Словесно-жестовий білінгвізм спостерігається в тих нечуючих, хто від початку свого народження здебільшого мали словесне мовне оточення, ті, хто є пізно оглухлими, а жестову мову почали вивчати пізніше.
Білінгв – людина, яка володіє двома мовами і почергово (з урахуванням конкретної ситуації) використовує їх у міжкультурній комунікації.
Згідно програми МОН, з 2010 року в школах для дітей з порушеннями слуху в 1-12 класах запроваджено вивчення Української Жестової Мови. Українська Жестова Мова УЖМ – це рідна мова нечуючих, оскільки враховує специфіку візуального сприймання в умовах втрати слуху і є основним засобом спілкування глухих на території України. Головні завдання УЖМ: досконале володіння першою/рідною мовою, тобто мовою нечуючих; формування бази для успішного засвоєння другої мови – словесної; пізнання і оволодіння двома культурами: чуючої та нечуючої спільнот. В навчально-виховному процесі осіб з порушеннями слуху дві мови: словесна і жестова – мають бути рівними та доповнювати одна одну. Відвідавши клас-музей КЗ ЛОР «Львівська спеціальна школа Марії Покрови» ми переконались в тому, що він є найвизначнішим закладом освіти, з найбагатшою історією та досвідом у навчанні дітей з порушеннями слуху на теренах всієї України. Час заснування школи сягає 1828 року, коли австрійський єпископ Ян Міхал Леонгард надав первісний капітал – 16000 флоринів. Завдяки цим коштам 4 жовтня 1830 року відкрився Галицький приватний інститут глухонімих Св. Трійці, у якому навчалися 10 вихованців.
Першим опікуном закладу був губернатор Галичини князь Лобковіц; першим директором (1830 – 1836 рр.) – о. Ян Гоффман; першим вчителем та вихователем – випускник Празького інституту глухонімих, чех Домінік Віхітіль.
З 1833 року Галицький заклад глухонімих розташувався у власній кам’яниці. Через її невідповідність до потреб виховного закладу її «замінили» на земельну ділянку по вул. Личаківській, 35. 1841 року на ній було споруджено власний будинок, розрахований для прийому 60 вихованців.
Нині в приміщенні унікального навчального закладу для дітей з порушеннями слуху на вул. Личаківській, 35 функціонує комунальний заклад «Львівської обласної ради Львівська спеціальна школа Марії Покрови». Тут навчаються діти з порушеннями слуху віком від 6 років із Львівщини та інших областей України. Очолює школу отець Любомир Мостовий.
Хочемо щиро подякувати за змістовний семінар, доброзичливу атмосферу, спільну молитву і побажати закладу жити й процвітати, дарувати знання своїм особливим учням і досвід своїм колегам. Нехай Божа Матір оберігає школу і її колектив від усіх бід і негараздів, дарує тепло і затишок, множить успіхи і здобутки!