Нові можливості в інклюзивному середовищі
Забезпечення рівного доступу до освіти для всіх громадян, у тому числі і для осіб з інвалідністю, є для нашої країни одним із найважливіших гуманітарних завдань. Це – необхідна умова розвитку будь-якого демократичного суспільства, де забезпечуються права кожної людини, зокрема і право на освіту, і де кожен може відчувати свою причетність до громадських справ і затребуваність своїх дій. Незалежно від потреб та особливостей розвитку будь-якого громадянина держава зобов’язана забезпечити для нього можливість повністю реалізувати свій потенціал, приносити користь суспільству і стати його повноцінним членом.
Масштаби запровадження інклюзії небачені. Якщо раніше батьки дітей із синдромом Дауна, аутизмом чи церебральним паралічем оббивали пороги навчальних закладів, щоб дітей взяли на навчання на рівні з іншими (хоча це право давно їм гарантоване), то сьогодні Міносвіти створює такі умови, за яких відмова в інклюзії – майже злочин.
У зв’язку з ратифікацією Україною одного із найважливіших міжнародних документів у сфері прав людини – Конвенції ООН про права людей з інвалідністю, перед нашою державою і професійно-технічною освітою зокрема постає новий виклик – забезпечити якісну та доступну професійно-технічну освіту для осіб з особливими освітніми потребами.
Професійно-технічна освіта є складовою системи освіти України, яка забезпечує здобуття громадянами професії відповідно до їх покликань, інтересів, здібностей, а також допрофесійну підготовку, перепідготовку, підвищення їх кваліфікації і здобувається у професійно-технічних навчальних закладах.
Саме професійно-технічна освіта може стати критичною не лише у забезпеченні загальної середньої освіти учням з інвалідністю, а й у забезпеченні їх професійною підготовкою та подальшим працевлаштуванням. Таким чином, професійно-технічна освіта зможе внести неоціненний вклад у забезпечення основних прав і свобод кожної людини, які гарантуються Конституцією України, а з моменту ратифікації Україною Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю стають міжнародними юридичними зобов’язаннями держави.
Хочемо познайомити Вас із Миколою – учнем з особливими освітніми потребами із с.Більче Миколаївського району Львівської області. Закінчивши навчання в загальноосвітньому навчальному закладі за індивідуальною формою, він вирішив здобути давно омріяну професію. Розглянувши заяву матері щодо оцінки розвитку дитини, фахівці нашого центру провели комплексне обстеження. Завдяки злагодженій співпраці КУ «Сколівський ІРЦ» та ДНЗ «Меденицький професійний ліцей» організовано інклюзивне навчання в ліцеї для здобуття професії «Кухар. Кондитер». Неможливо описати безмежну радість хлопця та його батьків, які отримали можливість надалі навчатися і впевнено досягати своєї мети. А ми в свою чергу теж задоволені, що змогли внести свою частинку допомоги у здійсненні дитячої мрії.
Упровадження інклюзивної освіти в професійно-технічних навчальних закладах України є своєрідним тестом на визначення рівня демократичності суспільства, цінностей, на яких базується освітня система, розуміння процесів навчання і викладання, готовності держави інвестувати в майбутнє усіх дітей.
Таким чином, стратегія розвитку інклюзії ПТНЗ – це не просто сума якихось пропозицій щодо проведення в ПТНЗ додаткових дій та ініціатив стосовно учнів з особливими освітніми потребами: в ній розкриваються способи позитивної зміни ПТНЗ відповідно до інклюзивних цінностей.
Фото опубліковані з дозволу батьків.