Надання інклюзивних послуг особам з особливими освітніми потребами в КУ «Сколівський ІРЦ»
В Сколівському районі кількість осіб, що потребують психолого-педагогічної допомоги, підтримки та супроводу постійно зростає. Це зумовлює створення абсолютно нової моделі надання комплексної психолого-педагогічної допомоги, що сприятиме реалізації ефективної адаптації, реабілітації та соціалізації осіб з особливими потребами в умовах сучасного суспільства. Визнання інклюзії як ключової передумови для забезпечення права на освіту активізувалось впродовж останніх років і закріплене в Конвенції про права осіб з інвалідністю – першому обов’язковому для всіх держав документі, що містить концепцію інклюзивної освіти. Інклюзивна освіта має пріоритетне значення для забезпечення якісної освіти усіх дітей, у тому числі дітей з особливими освітніми потребами, а також для побудови інклюзивного суспільства.
На сьогоднішній день існує комплекс проблем, пов’язаних із надаванням інклюзивних послуг особам з особливими освітніми потребами:
- недостатньо розвинута транспортна інфраструктура району через його географічне положення (гірський район, площа району – 1471 км, 56 населених пунктів), відсутність транспортного сполучення із віддаленими селами, що створює труднощі доступу осіб з особливими освітніми потребами для надання інклюзивних послуг;
- складна економічна ситуація в районі: багато родин осіб з особливими освітніми потребами перебувають в складних фінансових та матеріальних умовах, що унеможливлює їх приїзд в стаціонарний інклюзивно-ресурсний центр;
- незабезпеченість багатьох осіб з ООП транспортом або їх не можна транспортувати;
- відсутність центру денного перебування для осіб з важким ступенем порушення розвитку, пріоритетним напрямком роботи якого є постійна комплексна допомога особам з ООП (діагностика, корекція, реабілітація, психолого-педагогічна допомога, соціальний супровід), де панує сімейна атмосфера, індивідуальний підхід, використовуються методи працетерапії, профорієнтації тощо. Уряд України сприяє розвитку і вдосконаленню методів роботи таких центрів. Однак серйозним недоліком в організації їх роботи є віддаленість та недоступність, відсутність стандартів надання комплексних психолого-педагогічних послуг.
- відсутність рекреаційно-реабілітаційних програм для осіб з особливими освітніми потребами. Географічне положення Сколівського району має достатню кількість природніх ресурсів та сприятливий клімат для організації інклюзивного туризму та рекреації осіб з особливими освітніми потребами, що дозволяє створювати табори зі стаціонарним перебуванням для осіб з інвалідністю та членів їх родин.
- недостатня підтримка членів родин осіб з ООП: відсутність комплексної психолого-педагогічної підтримки, соціального супроводу, ефективної співпраці з ІРЦ, громадою.
ІРЦ – установа, створена з метою забезпечення осіб з ООП доступності фізичного, соціального, економічного, рекреаційного оточення, закладів охорони здоров'я та освіти, а також інформації та зв’язку, що може сприяти створенню можливостей повною мірою користуватися всіма правами людини.
У комунальній установі «Сколівський інклюзивно-ресурсний центр» для надання психолого-педагогічної допомоги та забезпечення системного кваліфікованого супроводження дітей працюють вчителі-логопеди, практичні психологи, вчитель-реабілітолог та вчителі-дефектологи.
Вчитель-дефектолог – фахівець, який працює з дітьми з особливими освітніми потребами.
Дефектологія – це досить складна наука, що поєднує в собі медицину, психологію і педагогіку.
Сучасний фахівець безпосередньо працює з дітьми, проводить комплексну оцінку з метою визначення особливих освітніх потреб дитини, в тому числі коефіцієнта її інтелекту, розроблення рекомендацій щодо програми навчання, особливостей організації психолого-педагогічної допомоги відповідно до потенційних можливостей психофізичного розвитку дитини.
Вчитель-дефектолог виконує наступні функції:
- проводить глибоке і всестороннє обстеження особливостей розвитку кожної дитини, веде роботу, спрямовану на компенсацію і корекцію особливостей розвитку дітей;
- розвиває основні психічні процеси у дітей (сприйняття, увагу, пам’ять, мислення та ін.);
- розвиває навички спілкування і мовленнєву діяльність дітей;
- веде консультування батьків, під час якого вони вчаться необхідних прийомів навчання і виховання своєї дитини;
Найголовніше завдання дефектолога – це допомогти дитині з особливими потребами соціалізуватися, навчитися жити зі своєю особливістю, зрозуміти і прийняти себе.
Робота з дітьми вимагає від фахівця певних якостей. Серед них:
- терпіння;
- стресостійкість;
- дружелюбність;
- здатність до співпереживання.
Але яким би талановитим не був учитель-дефектолог, результат його роботи залежить від бажання батьків допомогти своїй дитині. Адже фахівець не може займатися з дитиною упродовж усього дня, тому основна частина занять і відповідальності за виконання рекомендацій лягає на плечі рідних і близьких дитини, її вихователів, учителів. І якщо батьки не будуть старанно виконувати усі рекомендації дефектологів, то всі зусилля фахівця можуть виявитися марними.