Впровадження інклюзивного навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти Львівщини: рівень готовності, досвід, виклики
30 листопада 2021 року відбувся семінар-практикум для директорів, заступників директорів з навчально-виховної роботи, працівників соціально-психологічної служби закладів професійної (професійно-технічної) освіти Львівщини на тему: «Впровадження інклюзивного навчання в закладах професійної (професійно-технічної) освіти Львівщини: рівень готовності, досвід, виклики».
Семінар-практикум проходив на базі комунального закладу Львівської обласної ради «Професійно-технічне училище-інтернат професійної реабілітації дітей-інвалідів м.Самбора» у змішаному форматі.
КЗ ЛОР «Професійно-технічне училище-інтернат професійної реабілітації учнів-інвалідів м.Самбора» є закладом освіти, призначеним для здобуття професій осіб з інвалідністю сиріт та напівсиріт. В училищі навчається 320 учнів, які отримують професії «Кравець», «Перукар-модельєр, манікюрник», «Оператор комп’ютерного набору, секретар керівника, організації підприємства». В закладі навчаються учні з 15 до 25 років, з них 94 хлопці і 226 дівчат, які здобувають базову середню освіту та професійно-технічну освіту. Заклад має великий досвід для ефективного впровадження, успішної реалізації та сталого розвитку інклюзивного навчання.
Регламент роботи семінару-практикуму:
Іван Пикус, начальник відділу інновацій, дистанційного навчання, координації діяльності закладів вищої освіти і науки, професійної освіти департаменту освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації «Створення системи інклюзивної освіти у закладах професійної (професійно-технічної) освіти Львівщини»;
Наталія Рибак, заступник директора Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Львівській області «Формування суспільної уваги та популяризація кращих практик інклюзивної освіти в закладах професійної (професійно-технічної) освіти Львівщини»;
Леся Томаневич, кандидат економічних наук, доцент, головний спеціаліст відділу інновацій, дистанційного навчання, координації діяльності закладів вищої освіти і науки, професійної освіти департаменту освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації «Соціальна інклюзія в закладах професійної (професійно-технічної ) освіти»;
Марія Васюник-Кулієва, головний спеціаліст відділу дошкільної, загальної середньої освіти та позашкільної роботи департаменту освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації «Нормативне забезпечення інклюзивної освіти осіб з особливими освітніми потребами»;
Наталія Диміцька, директор Комунальної установи «Сколівський інклюзивно-ресурсний центр» Сколівської міської ради «Комплексна психолого-педагогічна допомога особам з особливими освітніми потребами в закладах професійної (професійно-технічної) освіти»;
Оксана Білик, директор Вищого професійного училища №11 «Здобуття професійної кваліфікації учнями з особливими освітніми потребами»;
Василь Лужецький, директор державного навчального закладу «Меденицький професійний ліцей», кандидат технічних наук «Особливості організації інклюзивного навчання у закладі професійної освіти: кроки до успішного початку»;
Наталія Шмілик, директор Комунального закладу «Інклюзивно-ресурсниий центр» Самбірської міської ради «Співпраця інклюзивно-ресурсних центрів із закладами професійної (професійно-технічної) освіти»;
Василь Йоник, директор Комунального закладу Львівської обласної ради «Професійно-технічне училище-інтернат професійної реабілітації учнів-інвалідів м.Самбора» «З досвіду створення інклюзивного освітнього середовища в Комунальному закладі Львівської обласної ради «Професійно-технічне училище-інтернат професійної реабілітації учнів-інвалідів м. Самбора»»;
Світлана Тарасович, заступник директора з навчально-виховної роботи Комунального закладу Львівської обласної ради «Професійно-технічне училище-інтернат професійної реабілітації учнів-інвалідів м. Самбора» «Організаційно-педагогічні умови впровадження інклюзивної освіти в Комунальному закладі Львівської обласної ради «Професійно-технічне училище-інтернат професійної реабілітації учнів-інвалідів м. Самбора»»;
Після виступів розгорнулася жвава дискусія із запитаннями та коментарями від учасників семінару-практикуму в онлайн і офлайн-форматах.
Відповідно до Державного стандарту професійної (професійно-технічної) освіти затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2021 р. № 1077, для осіб з особливими освітніми потребами зміст та обсяг освітнього процесу, строк навчання визначаються робочими навчальними планами та освітніми програмами закладу професійної (професійно-технічної) освіти, які у разі потреби можуть бути адаптовані для набуття компетентностей відповідно до індивідуального навчального плану згідно з індивідуальною програмою розвитку відповідно до Порядку організації інклюзивного навчання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 р. № 636 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 59, ст. 2031). Строки навчання за державними освітніми стандартами з конкретних професій визначаються освітніми програмами з урахуванням видів професійної підготовки (первинна професійна підготовка, професійне (професійно-технічне) навчання, перепідготовка, підвищення кваліфікації), форм здобуття освіти, результатів вхідного контролю, специфіки здобувачів освіти, зокрема для осіб з особливими освітніми потребами.
На семінарі-практикумі була застосована модель практичного навчання, при якому учасники закріпили і поглибили теоретичні знання і практичні навички. Особливість організації групових вправ полягала в тому, що вони проводились на фоні вирішення завдань, які поєднувались загальним задумом. На групових вправах послідовно оброблялися певні питання, причому кожна наступна вправа була продовженням і розвитком попередньої.
Результати роботи в групах:
- циклограма соціального супроводу дітей з особливими освітніми потребами працівниками психологічної служби. Модератор - Марія Васюник-Кулієва, головний спеціаліст відділу дошкільної, загальної середньої освіти та позашкільної роботи департаменту освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації;
- циклограма роботи з організації інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами заступників директорів з навчально-виховної роботи закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Модератор – Галина Дмитришин, методист Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Львівській області.
Результатом роботи семінару-практикуму стали сплановані подальші спільні стратегії розвитку та наступні робочі зустрічі.