Ефективна командна робота
Одним із напрямів гуманізації системи освіти України є включення дітей з особливими освітніми потребами в освітній простір. У зв’язку з цим 12.01.2022 р. – 13.01.2022 р. відбулися засідання команд психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами за участю фахівців комунальної установи «Сколівський інклюзивно-ресурсний центр» Сколівської міської ради у закладах освіти Славської територіальної громади з метою визначення рівня підтримки осіб з особливими освітніми потребами на виконання Постанови Кабінету Міністрів України № 957. «Рівень підтримки» в освітньому процесі в інклюзивних класах (група) – обсяг тимчасової або постійної підтримки в освітньому процесі учнів з особливими освітніми потребами відповідно до їхніх індивідуальних потреб.
В основі інклюзивної освіти лежить екологічна модель, що передбачає різні рівні підтримки. Тому дуже важливою є підтримка з боку селищної ради, відділу освіти та закладів освіти і наша велика подяка їм за це. Дякуємо всім ЗЗСО та ЗДО Славської територіальної громади, зокрема, Верхньорожанківському ЗЗСО І-ІІст., Славському ЗЗСО І-ІІІ ст. і ЗДО «Золотий ключик», Ялинкуватському ЗЗСО І-ІІ ст., Либохорівському ЗЗСО І-ІІ ст. і ЗДО, Волосянківському ЗЗСО І-ІІ ст., Тухлянському ОНЗЗСО - гімназія і ЗДО, Лавочненському ЗЗСО І-ІІ ст. № 1, Лавочненському ЗЗСО І-ІІ ст. № 2, Головецькому ЗЗСО І-ІІІ ст., Тернавському ЗЗСО І-ІІ ст. за співпрацю між усіма педагогічними працівниками, адміністрацією та учасниками команд психолого-педагогічного супроводу з метою визначення рівня підтримки для кожного учня і вихованця інклюзивного класу чи групи й налагодження взаємодії між дітьми та педагогами в інклюзивних класах і групах.
МОН та Інститут спеціальної педагогіки та психології ім. М. Ярмаченка розробили для фахівців інклюзивно-ресурсних центрів і педпрацівників шкіл методичні рекомендації щодо того, як визначати освітні труднощі та рівні підтримки учнів в освітньому процесі. Відповідний лист МОН № 1/23101-21 від 29 грудня 2021 року був опублікований на сайті Міністерства освіти і науки України. До листа додані безпосередньо рекомендації – окремо для закладів загальної середньої освіти та для інклюзивно-ресурсних центрів.
Зокрема, в документі для шкіл міститься алгоритм визначення категорій (типологій) освітніх труднощів у учнів з ООП та порядок забезпечення їх підтримки в закладі, а також маркери та опитувальники. Ця методологія є обов’язковою для застосування у школах. Вона ґрунтується на індивідуальному підході, партнерській взаємодії з батьками (законними представниками) дитини, об’єктивності та конфіденційності.
Підставою для визначення рівня підтримки учня може бути:
- наявність фізичних, інтелектуальних, функціональних або соціоадаптаційних труднощів у навчанні (маркери для їх визначення містяться в додатку);
- звернення батьків/представників дитини;
- звернення учня/учениці віком від 16 до 18 років.
За наявності одного і більше маркерів наказом директора школи створюється команда психолого-педагогічного супроводу, яка протягом 10 робочих днів вивчає компетенції дитини в процесі навчання. При цьому використовуються опитувальники та інші діагностичні методи. Вивчення передбачає аналіз здатності особи навчатися, її поведінку в різноманітних ситуаціях, спостереження за психоемоційним станом особи та проявами девіантної поведінки. Якщо дитина має незначні освітні або поведінкові труднощі, приймається рішення про надання їй додаткової підтримки за допомогою ресурсів школи. Якщо ж виявлені суттєві труднощі, то батькам/представникам рекомендується звернутись до ІРЦ для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки.
Методичні рекомендації для інклюзивно-ресурсних центрів містять:
- алгоритм здійснення комплексної психолого-педагогічної оцінки;
- перелік можливих особливостей розвитку дитини з ООП та наявних освітніх труднощів, що можуть бути їй притаманні;
- методичний інструментарій вимірювання ступеня їх прояву, визначення бар’єрів, особливих освітніх потреб і стратегії подальшої підтримки.
У документі зазначено, що якщо в учнів виникають незначні поодинокі труднощі, які можна подолати зусиллями школи, їм може надаватися підтримка першого рівня. Якщо зусиль закладу освіти буде недостатньо, батькам порекомендують звернутися до ІРЦ для визначення особливих освітніх потреб дитини. Вже тоді визначатиметься, який рівень підтримки може надаватися такому учню. Зокрема:
- другий рівень надається учням, які мають труднощі ІІ ступеня прояву (труднощі легкого ступеня прояву);
- третій – надається учням, які мають труднощі ІІІ ступеня прояву (труднощі помірного ступеня прояву);
- четвертий – особам з ООП, які мають труднощі тяжкого ступеня прояву;
- п’ятий рівень підтримки надається учням із найтяжчими ступенями прояву.