Розвиток обдарованої особистості: світовий та вітчизняний контексти
Комунальна установа «Сколівський інклюзивно-ресурсний центр» Сколівської міської ради взяла участь у роботі методологічного семінару «Розвиток обдарованої особистості: світовий та вітчизняний контексти», який розпочав свою роботу 18 листопада 2021р. і тривав три дні.
Метою семінару є визначення наукових основ і практичних способів розв’язання проблем виявлення, діагностики, розвитку, підтримки та супроводу обдарованої особистості в освітньому середовищі та соціумі; обмін досвідом обмін досвідом практичної роботи з обдарованими дітьми та молоддю.
Наукова тематика семінару:
- Сучасні наукові тенденції дослідження проблем обдарованості.
- Діагностика, прогнозування, проєктування та підтримка розвитку обдарованої особистості.
- Психолого-педагогічний супровід самовизначення та самореалізації обдарованих учнів.
- Наукова освіта: теорія, практика, інновації.
- Філософія для дітей як засіб формування освітніх компетенцій.
- Технології розвитку здібностей та обдарованості дітей дошкільного віку.
- Підготовка фахівців до роботи з обдарованими дітьми та молоддю.
Леся Прохоренко, доктор психологічний наук, професор, директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України розповіла про обдарованість як асинхронний розвиток дітей із особливими потребами. Зокрема, у обдарованих дітей, які мають певні психофізичні порушення спостерігаються:
- особливості розвитку емоційної сфери;
- психологічний дискомфорт, високий рівень тривожності та фрустрованості;
- формування неадекватно приниженої самооцінки, критичності до себе, нездатності реалізувати потенційні можливості;
- амбівалентність в особистому розвитку;
- зовнішня асинхронія – недостатність пристосування до дітей такого ж віку і очікувань культурного середовища, пов’язаних з віком.
Загальна частка дітей з проявами різних видів обдарованості становить до 15-30% від загальної вікової вибірки.
Серед цієї кількості обдарованих дітей, 3-5% - це обдаровані діти, які мають особливості психофізичного розвитку, у тому числі інвалідність.
Основні варіанти прояву внутрішньої дисхронії обдарованих дітей з особливими потребами:
- нерівномірність інтелектуального і психомоторного розвитку;
- нерівномірність інтелектуального і афективного розвитку;
- дислексія обдарованих дітей (порушення здатності до оволодіння читанням);
- дисбаланс між розвитком мовного, наочнообразного і наочно-дієвогомислення;
- недостатній розвиток системи регуляції уваги, що виявляється в слабкості її різних характеристик або симптомах гіперактивності й імпульсивності;
- переважання певного стилю мислення і пізнавальної діяльності.
Напрями психолого-педагогічної оцінки обдарованих учнів з особливими потребами в умовах школи:
- вивчення проявів обдарованості у дітей різних вікових груп, оцінювання їхніх здібностей і потенційних можливостей;
- діагностування особистісних потреб і проблем обдарованих дітей;
- виявлення соціально-психологічних проблем обдарованих дітей;
- діагностування емоційного стану;
- оцінювання умов навчання;
- оцінювання рівня соціальної активності в освітньому процесі школи тощо.
Цікавими є результати дослідження як вчителі асоціюють обдарованість:
- близько 87% вчителів з високим коефіцієнтом інтелекту й успіхами в навчанні;
- 14% респондентів з труднощами, нереалізованістю, асинхронією;
- 72% педагогів вважають, що обдаровані діти найменше потребують психологічної та соціальнопедагогічної допомоги;
- 15% опитаних зазначили, що метою роботи з обдарованими дітьми є соціальнопсихологічний супровід.