Психолого-педагогічні аспекти профілактики шкідливих узалежнень серед учнівської молоді
Людина приходить у цей світ не тільки для свого комфортного існування та особистого щастя. ЇЇ розум, досвід, життя необхідні дітям, суспільству та майбутнім поколінням. Гідне існування людини на землі допомагає зберегти здоров'я духовне і фізичне, яке є головним надбанням людства. І це є справою не тільки особистою, а й суспільною.
Департаментом освіти та науки Львівської обласної державної адміністрації, комунальним закладом Львівської обласної ради «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти», департаментом охорони здоров’я Львівської обласної державної адміністрації, комунальним закладом Львівської обласної ради «Львівський обласний центр громадського здоров’я» за підтримки україно-швейцарського проєкту «Скорочення поширеності факторів ризику неінфекційних захворювань в Україні» 2 березня 2023 року на базі Львівського обласного центру громадського здоров'я було проведено тренінг для практичних психологів інклюзивно-ресурсних центрів Львівщини «Психолого-педагогічні аспекти профілактики шкідливих узалежнень серед учнівської молоді» на якому опрацьовано соціально-психологічні детермінанти порушень поведінки та виникнення узалежнень в учнівському середовищі, вплив їх на стан і здоров’я молоді, формування здорового способу життя та профілактика.
Процес формування свідомого ставлення до власного здоров'я потребує обов'язкового поєднання інформаційного та мотиваційного компонентів практичної діяльності учнів, що сприятиме оволодінню дітьми необхідними здоров'язберігаючими вміннями і навичками.
Саме тому, діяльність педагогів, психологів, батьків повинна бути орієнтована на формування в дітей стійкої позиції, що передбачає визначення цінності здоров'я, почуття відповідальності за збереження й зміцнення власного здоров'я, поглиблення знань, умінь та навичок, пов'язаних з усіма складовими здоров'я: фізичною, соціальною, психічною, духовною, тобто на профілактику.
Є така притча.
«Мандрівник, що йде уздовж ріки, почув відчайдушні дитячі крики. Підбігши до берега, він побачив у річці потопаючих дітей і кинувся їх рятувати. Помітивши людину, яка проходила поруч, він став кликати її на допомогу. Вони разом стали допомагати тим, хто ще утримувався на плаву. Побачивши третього подорожнього, вони покликали на допомогу. Але він, не звертаючи уваги на заклики, прискорив ходу...
«Хіба тобі байдужа доля дітей?» - запитали рятувальники.
Третій подорожній їм відповів: «Я бачу, що ви вдвох поки справляєтеся. Я добіжу до повороту, дізнаюся, чому діти потрапляють в річку, і постараюся цьому запобігти».
Ця притча ілюструє можливі підходи до вирішення проблеми тютюнопаління, алкоголізму та наркоманії. Можна рятувати «потопаючих» дітей, будуючи лікарні та реабілітаційні центри. Займатися цим повинні і займаються професіонали. Завдання педагогів, психологів і батьків - «добігти до повороту річки і не дати дітям впасти в воду», тобто займатися своєю справою - профілактикою.