Погляд у майбутнє
Кожна людина прогнозує деякі майбутні події, настання яких вона натхненно бажає
Працюючи в галузі надання освітніх послуг особам з особливими освітніми потребами в одному із найкрасивіших регіонів України, у Сколівському районі на Львівщині, ми всі спільно йдемо нелегким шляхом. Адже, на сьогоднішній день існує комплекс проблем, пов’язаних із надаванням необхідних послуг особам з особливими освітніми потребами:
- відсутність центру денного перебування (підтриманого проживання) для осіб з важким ступенем порушення розвитку, пріоритетним напрямком роботи якого є постійна комплексна допомога особам з ООП (діагностика, корекція, реабілітація, психолого-педагогічна допомога, соціальний супровід), де панує сімейна атмосфера, індивідуальний підхід, використовуються методи працетерапії, профорієнтації тощо. Уряд України сприяє розвитку і вдосконаленню методів роботи таких центрів. Однак серйозним недоліком в організації їх роботи є віддаленість та недоступність.
- відсутність рекреаційно-реабілітаційних програм для осіб з особливими освітніми потребами. Географічне положення Сколівського району має достатню кількість природних ресурсів та сприятливий клімат для організації інклюзивного туризму та рекреації осіб з особливими освітніми потребами, що дозволяє створювати табори з стаціонарним перебування для осіб з інвалідністю та членів їх родин.
- недостатня підтримки членів родин осіб з ООП: відсутність комплексної психолого-педагогічної підтримки, соціального супроводу, ефективної співпраці з громадою.
Нещодавно відбулось стажування на тему «Досвід формування інклюзивної політики в Німеччині і Україні» в м. Брауншвайг, Нижня Саксонія, Німеччина. Стажування здійснювалось на запрошення cуспільно-політичної асоціації AWO, Брауншвайг, яка працює на державному і міжнародному рівні у галузі допомоги соціально вразливим групам населення та за підтримки громадської організації Товариство «Родина Кольпінга». Метою стажування було вивчення системи допомоги людям з особливими потребами в Німеччині (на прикладі Нижньої Саксонії) та запровадження інноваційних перетворень шляхом налагодження міжнародної співпраці в Україні.
Ми відвідали дошкільні навчальні заклади, інклюзивну та спеціальну школи м.Брауншвайг, ознайомились з роботою центру соціальної підтримки та підприємства, де забезпечуються робочими місцями люди з особливими потребами та соціально вразливі групи населення. Побачили, як працює все те, про що ми ще тільки мріємо. Важливим моментом стажування було відвідування Університету Ляйбніца у м.Ганновер, де ми мали змогу обмінятися досвідом з науковцями Німеччини, зокрема з професором Др. Рольфом Вернінгом, директором інституту спеціальної педагогіки Університету Ляйбніца. Загалом, в рамках стажування було закладено фундамент подальшої співпраці з представниками німецької сторони, досягнуто домовленості щодо подальшої спільної діяльності на рівні урядових і громадських організацій, Університетів у сфері розвитку комплексної допомоги людям з особливими потребами в Україні.
Представники України: Тетяна Симоненко - начальник відділу спеціальної освіти департаменту загальної середньої та дошкільної освіти, МОН України, професор Катерина Островська - завідувач кафедри спеціальної освіти та соціальної роботи факультету педагогічної освіти ЛНУ ім. І. Франка, голова українського осередку Товариства «Родина Кольпінга», Ольга Ферт - доцент кафедри спеціальної освіти та соціальної роботи факультету педагогічної освіти ЛНУ ім. Івана Франка, Наталя Диміцька – директор КУ «Сколівський ІРЦ», Наталя Шевченко - директор НРЦ м.Кривий Ріг, Ігор Островський - професор кафедри спеціальної освіти та соціальної роботи факультету педагогічної освіти ЛНУ ім. І.Франка, відомий в Україні громадський діяч, презентували унікальний мультидисциплінарний досвід формування інклюзивної політики в Україні для представників громади та високопосадовців Німеччини, депутатів Європарламенту.
Зважаючи на формування Стратегії регіонального розвитку 2021-2027, щоб вийти на якісно новий рівень стратегічного планування, замість того, щоб відбирати на фінансування проєкти, спрямовані на освоєння коштів, ми пропонуємо створювати та фінансувати проєкти, метою яких є створення нових робочих місць. Для цього нам потрібна, в першу чергу, кооперація, формування людиноцентричності і її головного призначення – створення та підтримки сприятливого життєвого середовища, необхідного для всебічного розвитку людини, її самореалізації, захисту прав, надання мешканцям територіальних громад якісних і доступних послуг сталого розвитку. Надіємося, що спільними зусиллями ми створимо та втілимо в життя наші проєкти, які забезпечать:
- Фінансову сталість, яка буде досягнута в ході організації співпраці з органами державного апарату влади, обласної державної адміністрації, місцевої влади, представниками підприємницького сектору, міжнародними спонсорами і інвесторами, громадськими організаціями, батьківською громадськістю. Послуги, які надаватиме центр денного перебування, в тому числі інклюзивний туризм, будуть на платній основі, що компенсуватиме затрати в ході діяльності.
- Інституційну сталість, яка полягатиме в створенні абсолютно нового, унікального соціального інституту в рамках місцевого регіону, що надаватиме якісний рівень інклюзивно-освітніх, соціально-медичних, психолого-педагогічних послуг для осіб з особливими потребами.
- Політичну сталість. Соціально-правовий захист осіб з особливими потребами, забезпечення їх доступом до якісних освітніх послуг – один з основних векторів соціальної політики держави. Україна вводить європейські стандарти соціальних послуг, тому реалізація – один з кроків до створення нової моделі соціальної підтримки осіб з особливими потребами, надання їм комплексної психолого-педагогічної допомоги та інтеграції їх в суспільство.
- Екологічну сталість. Створення рекреаційної зони інклюзивного туризму надасть нові можливості для розвитку туристичної галузі в регіоні загалом. Будуть створені нові туристичні стежини, адаптовані для осіб з особливими потребами, здійснюватиметься популяризація здорового способу життя, формуватиметься толерантне ставлення до навколишнього середовища, екологічна культура та екологічна свідомість.
Ми мріємо і мрії збуваються.
Ми ставимо цілі і спільними зусиллями досягаємо їх
Ще у 2017 році кафедрою спеціальної освіти та соціальної роботи факультету педагогічної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка було проведено навчання практичних психологів та фахівців Сколівського району, які працюють з особами з особливими освітніми потребами. Цікавим фактом є те, що під час навчання методикам діагностики ми самі збирали коробку з діагностичними матеріалами, а вже у 2019 році даний діагностичний інструментарій отримав кожен інклюзивно-ресурсний центр України.
В 2017 році, коли рішенням Сколівської районної ради ХХ сесії VІІ скликання №425 від 14.12.2017р. «Про створення комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Сколівської районної ради Львівської області» створена Комунальна установа «Сколівський інклюзивно-ресурсний центр» Сколівської районної ради Львівські області (ЄДРПОУ 41868892 від 17.01.2018р.) ми тільки мріяли про мобільність, але уже 10 грудня 2019 року, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 03.04. 2019 року № 319 «Деякі питання надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію заходів, спрямованих на підвищення якості освіти» та від 10.07.2019 року № 637 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 03.04.2019 року» на засадах співфінансування з місцевим бюджетом Сколівської районної ради, здійснилася закупівля і на Сколівщину відправили спецавтомобіль, який дозволяє працювати та надавати допомогу діткам з особливими потребами. Мобільний ІРЦ виготовлений за спеціальним замовленням і наразі не має аналогів в Україні. Обладнаний усіма необхідними корекційно-розвивальними технологіями та інструментами: спеціальними платформами для заїзду дітей на інвалідних візках, дидактичними матеріалами для роботи з дітьми тощо.
Тепер ми дуже хочемо втілити в життя мрії багатьох. Створити реальну, працюючу модель забезпечення надання повного спектру послуг: від раннього виявлення дітей з особливими освітніми потребами до технологій діагностики, корекції, реабілітації, адаптації, соціалізації та профорієнтації до підтриманого проживання осіб, які опинилися в складних життєвих обставинах. Адже багато людей і сімей залишаються сам на сам зі своїми проблемами, особливо це стосується осіб з особливими потребами віком від 18 років.
Ми потребуємо надійних партнерів відданих благородній справі. Саме партнерство надихає нас оптимізмом та додає віри у краще майбутнє, адже, прагнення жити за світовими стандартами починається з впровадження якісних принципів і підходів передусім до вразливих категорій людей.
Ми будемо щиро вдячні всім, хто долучиться до цієї надважливої справи.
Віримо, що спільними зусиллями нам все вдасться.