A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Комунальна установа «Сколівський інклюзивно-ресурсний центр»
Сколівської районної ради Львівської області

Робота КУ «Сколівський ІРЦ» під час карантину

Дата: 10.04.2020 20:20
Кількість переглядів: 570

   Сьогодні, 10.04.2020 року, відбулася онлайн-зустріч з директорами ЗЗСО району, практичними психологами, асистентами вчителів, вчителями, які здійснюють навчання за формою педагогічного патронажу. На зустрічі обговорювалися нові умови праці, нові виклики, які спонукали усіх нас освоїти нові технології спілкування, адже віддалена робота сьогодні стала не просто трендом, а й життєвою необхідністю. Заплановано  подальше проведення заходів професійного розвитку, спільних семінарів, нарад, засідань з проблем розвитку інклюзивного навчання, надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг дітям з ООП та реалізацією за домовленістю інших спільних дій, спрямованих на поглиблення співпраці.

      Вчитель-логопед Худзей Лілія Іванівна зосередила увагу на проведенні комплексної оцінки розвитку дитини – одному із завдань діяльності інклюзивно-ресурсного центру (далі ІРЦ). Комплексна оцінка розвитку проводиться з метою визначення особливих освітніх потреб дитини, в тому числі коефіцієнта її інтелекту, розроблення рекомендацій щодо програми навчання, особливостей організації психолого-педагогічної допомоги відповідно до потенційних можливостей психофізичного розвитку дитини. ІРЦ проводить комплексну оцінку не пізніше ніж протягом місяця з моменту подання письмової заяви батьків (одного з батьків) або законних представників дитини. Участь батьків (одного з батьків) або законних представників дитини у проведенні комплексної оцінки є обов’язковою.

Комплексна оцінка проводиться фахівцями ІРЦ індивідуально за такими напрямами:                    оцінка фізичного та  мовленнєвого розвитку дитини; когнітивної та емоційно-вольової сфери дитини та оцінка  її освітньої діяльності.

 Результати комплексної оцінки оформлюються в електронному вигляді, зберігаються в ІРЦ та надаються батькам (одному з батьків) або законним представникам дитини за письмовим зверненням.

Фахівці ІРЦ зобов’язані ознайомити батьків (одного з батьків) або законних представників дитини з особливими освітніми потребами з висновком про комплексну оцінку, умовами навчання та надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг у закладах освіти (у разі здобуття дитиною дошкільної чи загальної середньої освіти).

Комплексна оцінка з підготовкою відповідного висновку проводиться протягом 10 робочих днів.

Ознайомитись з  переліком документів, які необхідні для ІРЦ, батьки можуть в мережі інтернет, в телефонному зв’язку з ІРЦ, при зверненні безпосередньо до ІРЦ.

Кожен з батьків дитини (у разі потреби), віком від 2 до 18 років, може звернутися за консультацією або ж допомогою до фахівців ІРЦ за місцем проживання з метою отримання якісних освітніх послуг у закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) освіти та інших навчальних закладах. Ми можемо приїхати до них, оскільки маємо спеціально обладнаний автомобіль.

ІРЦ надає послуги дітям з ООП, які проживають (навчаються) у відповідній об’єднаній територіальній громаді (районі), місті (районі міста) за умови надання письмової заяви батьків (одного з батьків) або законних представників дитини та/або її особистої заяви щодо проведення комплексної оцінки, а також надання письмової згоди на обробку персональних даних дитини.

З метою підвищення ефективності діяльності ІРЦ у 2019 році запроваджено систему автоматизації роботи ІРЦ. За допомогою системи автоматизації ІРЦ батьки можуть:

- подати заяву до ІРЦ в електронному вигляді, не виходячи з дому;

- отримати запрошення на проходження комплексної оцінки розвитку дитини (адреса, дата, час);

-  зберігати заяву та висновок в електронному вигляді.

Для того, щоб подати заявку до ІРЦ через автоматизовану систему, батькам необхідно:

1) перейти на сайт http://ircenter.gov.ua/, знайти необхідний заклад та натиснути кнопку «Зареєструватися». Якщо батьки зареєстровані то перейти до пункту 3;

2) заповнити необхідні поля, виділені жирним шрифтом: e-mail, прізвище, ім'я, по-батькові (за наявності), тип (батько, мати, представник), паспортні дані (серія, номер, дата видачі, ким виданий), населений пункт, вулиця, будинок, квартира. На вказану батьками електронну пошту прийде логін та пароль для входу на сайт;

3) на сторінці потрібного ІРЦ необхідно вказати надісланий батькам на електронну пошту логін, пароль та натиснути «Увійти»;

4) для створення заявки на прийом до ІРЦ натиснути «Додати», обирати ІРЦ, вказавши регіон та потрібний ІРЦ, натиснути «Далі». На наступному кроці «Подання заявки» заповнити поля: населений пункт, заклад освіти, в якому навчається дитина, та мета проведення комплексної оцінки. Далі необхідно заповнити дані про дитину, заповнивши поля: прізвище, ім'я, по-батькові, дата народження, свідоцтво про народження (серія, номер, дата видачі), за наявності - паспортні дані (серія, номер, дата видачі, ким виданий). Натиснути «Зберегти»;

5) перелік заявок можна переглянути на сторінці «Заявки»;

6) на сторінці «Календар» з’явиться інформація, щодо дати та часу зустрічі в ІРЦ.

Якщо після проходження комплексної оцінки розвитку дитини у висновку рекомендовано інклюзивне навчання у відповідному закладі освіти, згідно зі статтею 20 Закону України «Про освіту» після звернення особи з особливими освітніми потребами (далі - ООП) або одного із батьків (законний представник) до закладу ДОШКІЛЬНОЇ освіти, закладу ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ  або закладу ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ, інклюзивна група (клас) утворюється в обов’язковому порядку.

 

Сявавко Христина висвітлила таку тематику:

1.Дистанційне навчання – прийняти не можна заперечити: де ставимо кому?

Існує 5 стадій прийняття неминучого, виділених американським психологом Елізабет Кюблер-Росс ще у 60-х роках ХХ століття:

-   Заперечення

 - Гнів

- Торг або угода

- Депресія

- Прийняття

З чого почати?

2.Паніка не допоможе, тому:

1. Заспокоїтись.

2. Згадати, на чому зупинились у навчанні, вихованні, соціалізації, адаптаціях.

3. Проаналізувати, які технічні можливості маємо для дистанційного навчання.

4. Які навички з ІКТ маємо.

5. Що треба опанувати.

6. За потреби, пройти навчання з проблемних питань.

 3.Співпраця членів команди психолого-педагогічного супроводу:

*Педагог спільно з асистентом педагога складають розклад уроків/занять

*Погодження розкладу з батьками

*Затвердження керівником закладу розкладу уроків/занять дитини з ООП на час карантину

*Складання плану консультування батьків членами команди супроводу:

*Педагог – щодо  виконання завдань

*Асистент педагога – щодо  можливих адаптацій та використання допоміжних засобів 

*Практичний психолог – щодо  налагодження емоційного благополуччя дитини в умовах карантину

 *Корекційний педагог (н-д з ІРЦ) – щодо  проблемних питань в навчанні та поведінці, як можна з цим працювати в домашніх умовах.

 

   Лянг Лілія Володимирівна, вчитель – реабілітолог, розказала про вплив комп'ютера на здоров’я дитини

Правила безпечної роботи на комп'ютері :

  • у робочому приміщенні (кімнаті), де встановлені комп’ютери, щодня потрібно виконувати вологе прибирання;
  • приміщення, у якому знаходяться комп’ютери, потрібно провітрювати щогодини;
  • стіл, на якому стоїть комп'ютер, необхідно поставити в добре освітлене місце, але так, щоб на екрані не було відблисків.
  • після кожного часу роботи рекомендується робити десятихвилинну перерву, яку зручно суміщати з провітрюванням.
  • необхідно постійно слідкувати за станом екрану монітора: він має бути чистим, без плям та пилу.
  • слідкуйте за поставою: ноги твердо стоять на підлозі чи на спеціальній підставці, при роботі з текстом рекомендується, щоб колір шрифту був темним, а колір фону – світлий, якщо шрифт занадто мілкий, то потрібно збільшити масштаб документу (наприклад, до 150% чи більше);
  • при наборі текстів з паперів чи книг рекомендується помістити джерело якомога ближче до монітору. Це дозволить уникнути частих рухів головою та очима;
  • якщо є можливість, міняйте вид діяльності, якою займаєтеся протягом дня;

Наслідки неправильної роботи за комп'ютером

Гіподинамія. Неправильна постава  призводить до подальшого розвитку викривлення хребта: сколіозу, лордозу, кіфозу, болі в області шиї і всього хребта.

Порушення зору. Постійна напруга зору веде до стомлення очних м'язів.

Навантаження на руки. Під час роботи за комп'ютером кисті рук постійно знаходяться в напрузі.

Навантаження на шию. Під час роботи за комп'ютером шийний відділ хребта також знаходиться в постійній напрузі, особливо якщо дитина сидить нерівно. В результаті погіршується кровопостачання мозку, може виникнути кисневе голодування, що проявляється  головними болями.

Вплив на центральну нервову систему. Тривале використання комп'ютера може не тільки стати причиною підвищеної стомлюваності і навіть запаморочень, але й викликати інші порушення - сонливість, неуважність, нестриманість, зниження уваги .

Проблеми з харчуванням. Захоплена комп'ютером дитина часто забуває про їжу або і зовсім втрачає апетит. Чи навпаки, дитина починає харчуватися неконтрольовано - перекушувати прямо перед монітором і не особливо дбати про якість їжі.

Крім того, на емоційний і розумовий розвиток дитини істотно впливає інтенсивний потік інформації з інтернет-мережі, яка не завжди є корисною та безпечною.

Рекомендовані умови для роботи за комп'ютером

Обмежити час користування комп'ютером. Використовувати комп’ютер відповідно до віку дитини.

Проводити періодичні перерви. Необхідно привчити дитину періодично, через кожні 15-20 хв,. робити перерви, хоча б на 5 хвилин, а через кожні 45хв. - перерва має становити 10-15 хв. При цьому необхідно включити вправи для профілактики зорової втоми, а також проводити активні рухи для всього тіла та окрему увагу приділяти кистям рук.

Правильно облаштувати робоче місце. Розташувати комп’ютер  в добре освiтленому мiсцi. Стiлець, за яким буде сидiти ваша дитина, обов’язково повинен бути зi спинкою. Висоту стільця треба підбирати таким чином, щоб монітор був розташований не менш, ніж на відстані 60-70 см від очей, впираючись поглядом безпосередньо в центр екрана. Мiж корпусом тiла i краєм стола повинен залишатися вiльний простiр приблизно 5 см. Руки повиннi вiльно лежати на столi. Пiд ноги можна поставити пiдставку, щоб вони були зiгнутi в колiнних та кульшових суглобах приблизно пiд прямим кутом.

Проводити комплекс вправ гімнастики для очей. Необхідно навчити дитину робити гімнастику для очей в ході виконання будь-якої роботи, де є зорове навантаження.

 

Комплекс вправ для профілактики захворювань опорно-рухового апарату:

  • нахиліть голову, дістаючи підборіддям груди. Нахиливши голову вперед, повільно повертайте її вправо і вліво кілька разів;
  • тримаючи руки на стегнах, зводите і розводите лопатки.

Покладіть ногу на ногу й ліктем протилежної руки зіпріться про зовнішню поверхню стегна. Ведіть плече вперед, до упору скручуючи хребет. Помінявши ногу, виконуйте цей  рух в інший бік.

Ходьба, біг на місці, стрибки, присідання.

 

Вправи для розслаблення очей для дітей:

- Обертання очей проти годинникової стрілки (уявіть перед собою великі годинники і переміщайтеся очима у слід за стрілкою).

-  Піднесіть палець до носа і подивіться на нього протягом декількох секунд.

- Уявіть перед собою «змійку»  і переміщайтеся по ній очима, як зліва направо, так і справа наліво.

- Швидко моргайте очима протягом декількох (3-5) секунд. Як варіант можна виконувати цю вправу по разу між попередніми.

- Стисніть очі з усіх сил. Розслабте.

 

Вчитель-логопед Александрович Оксана Степанівна розглянула ряд питань пов'язаних із закупівлею корекційного обладнання відповідно до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, порядок оплати праці педагогів, які надають освітні послуги дітям із особливими освітніми потребами, видатки, що покриваються субвенцією, а також про особливості проведення корекційно-розвиткових занять під час фізичного дистанціювання у зв’язку із продовженням карантину

 

Ірина Сергіївна Малькович,  висвітлила питання про те, яким чином можна  зберегти психічне здоров’я в умовах дистанційної роботи та навчання.

  Під час карантину більшість з нас найперше піклується про своє фізичне здоров’я, забуваючи про не менш важливе – психічне. Саме тому, практичний психолог запропонувала  наступне:

      -  наповнювати  свій час у карантині змістовними,  ресурсними і ціннісними активностями;

      -  створювати  зручні умови для себе та оточуючих;

      -  обговорювати, розплановувати  та дотримуватися графіку навчання чи роботи;

      -  планувати  наперед, щоб заощадити сили та енергію;

      -  не відкладати  на потім те, що можна  зробити впродовж наступних 15 хвилин;

      -  не приховувати  та обговорювати  свої думки чи емоції, щодо режиму та завдань;

      -  пам’ятати, що робота та навчання не повинні стати втечею від життєвих викликів.

Практичний психолог також запропонувала,  як уникнути погіршення психологічного стану:

  • необхідно кооперуватися  у невеликі групи і проводити  час разом онлайн;
  • якщо виникла депресія через недостатню активність на карантині, то можна використати спорт у домашніх умовах, нове хобі, самовдосконалення, не займатись самолікуванням, цікавитись інформацією у фахівців, дотримуватися правил особистої гігієни, самоізолюватися, вивчити статистику й оцінити усі реальні ризики і варіанти розвитку подій;
  • не скуповувати велику кількість продуктів та засобів гігієни.

 І не менш важливим було питання про те, як не втратити контроль над дітьми під час карантину. Ірина Сергіївна наголосила на тому, що контроль потрібен хіба що за режимом. Необхідно прописати план дня для дитини. Протягом дня  повинно бути не лише навчання! Окрім навчання, потрібно виділити час для фізичної активності, вільної гри, спланованих прийомів їжі, для релаксу і для нудьги. Нудьгу варто  поставити  на перше місце, бо саме у ній народжуються класні ігри, які допомагають дітям адаптуватися до нової реальності.

   В підсумку, практичний психолог підвела до того, що раніше чи пізніше карантин і криза, спричинена ним, закінчиться. Найважливіше, як ми її переживемо, чи не вийдемо спустошеними і розбитими. У наших силах зробити все, щоб зберегти психологічне здоров’я своє та своїх рідних.  Піклуйтеся про своє психічне і фізичне здоров'я, будьте критичними до інформації у ЗМІ. 

 

    Готиш Ярослав Іванович, вчитель-дефектолог ІРЦ, ознайомив учасників онлайн-зустрічі  з механізмами реалізації інклюзивного навчання дітей з ООП в період карантину. Зазначив, що характер інклюзивного навчання в час карантину визначає педагогічна рада кожного закладу окремо. Учасники конференції поділилися досвідом дистанційної роботи в інклюзивних класах з дітьми з особливими освітніми потребами. Ярослав Іванович звернув увагу, що педагоги (вчитель та асистент вчителя) обирають навчальні цілі та мають ураховувати доцільність та досяжність цих цілей для кожного учня  з особливими освітніми потребами.  Наголосив, що основне в навчальній діяльності – це зберегти набуті умінння й навички дитини з особливими освітніми потребами. Для цього асистенту вчителя рекомендується використовувати презентації, схеми з роз’ясненням алгоритму виконання різних видів робіт удома; адаптувати та модифікувати наявні відеоуроки, презентації, тести під потреби конкретної дитини, щоб надати їй змогу працювати з усім класом дистанційно, вести роз’яснювальну роботу із батьками щодо спільного навчання дітей.

Ярослав Іванович відзначив, що оцінювання дітей з особливими освітніми потребами в умовах карантину в закладах освіти здійснюється згідно із загальними критеріями оцінювання та з урахуванням індивідуального навчального плану. В умовах карантину оптимальними способами оцінювання є ті, до яких готові педагоги й діти. Оцінювання може бути в режимі онлайн, на дистанційних платформах, де є відповідна функція та інструментарій, або після закінчення карантину оцінювання відбудеться очно. Батьки є повноправними учасниками команди супроводу дитини, а тому можуть вносити корективи в Індивідуальну програму розвитку своєї дитини, наприклад, впливати на вибір педагогами оптимальних форм і методів навчання в умовах карантину. Акцентував увагу на особливостях здійснення моніторингу стану розвитку учня та його навчальних досягнень  в цьому році.

 

Директор КУ «Сколівський ІРЦ» Диміцька Наталія Богданівна підвела підсумок онлайн-зустрічі, підкреслила, що фахівці ІРЦ завжди готові і відкриті до співпраці як з педагогами так і з батьками дітей з особливими освітніми потребами. Також додала, що всі матеріали, адреси сайтів, номери потрібних телефонів відправлені на електронні пошти кожного освітнього закладу Сколівщини. Зокрема, номери   сімейних лікарів та служб порятунку для осіб, які страждають від сімейного насилля.

Дякуємо учасникам за активну участь! 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора