A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа «Сколівський інклюзивно-ресурсний центр»
Сколівської міської ради

Сучасний стан впровадження інклюзивного навчання в закладах освіти Львівщини

Дата: 12.12.2020 16:22
Кількість переглядів: 1899

За підтримки  ГО «Справа Кольпінга в Україні» 9-11 грудня 2020р. в м.Брюховичі відбулася всеукраїнська науково-практична конференція «Професійна освіта та зайнятість осіб з особливими потребами». До участі в конференції долучились освітяни у галузі спеціальної освіти, декан факультету педагогічної  освіти ЛНУ ім. Івана Франка Дмитро Герцюк, національний  секретар ГО «Справа Кольпінга в Україні» Василь Савка, голова Львівського осередку ГО «Справа Кольпінга в Україні» завідувач кафедри спеціальної освіти та соціальної роботи, доктор психологічних наук,  професор  Катерина Островська, доцент кафедри спеціальної освіти та соціальної роботи факультету педагогічної освіти Львівського національного університету імені  Івана Франка Віра Корнят, член Львівської Родини Кольпінга, асистент кафедри спеціальної освіти та соціальної роботи факультету педагогічної освіти Львівського національного університету імені  Івана Франка Тетяна Мазур, головний спеціаліст відділу інновацій, дистанційного навчання, координації діяльності закладів вищої освіти і науки, професійної освіти, кандидат економічних наук, доцент Леся Томаневич.

  На конференції розглядались важливі аспекти професійної освіти для людей з особливими потребами.  Змістовною та актуальною прозвучала доповідь «Сучасний стан впровадження інклюзивного навчання в закладах освіти Львівщини»  Марії Васюник – Кулієвої  - головного спеціаліста відділу дошкільної, загальної  середньої освіти та позашкільної освіти Департаменту освіти і науки Львівської обласної держадміністрації.

   Марія Васюник-Кулієва акцентувала увагу на тому, що інклюзивна освіта або створення умов для навчання дітей з особливими освіти потребами в освітній галузі, є не тільки проявом демократичності українського суспільства, яке має забезпечувати права своїх громадян, а й міжнародним зобов’язанням, пов’язаним з ратифікацією Україною Конвенції ООН «Про права людей з інвалідністю».

У статті 24 «освіта» цією Конвенцією зазначено, що держави-члени Конвенції повинні впроваджувати інклюзивну освіту на всіх рівнях системи освіти.

 

  У 2018 році Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг» від 06 вересня 2018 року №2541-VIII внесено зміни до законів України:

  • Постанова КМУ від 10.04.2019  № 530  «Про затвердження Порядку діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти».
  • Постанова КМУ від 10.07. 2019  № 635  «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти».
  • Постанови КМУ від 21.08.2019 № 779 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання в закладах позашкільної освіти».
  • Постанова КМУ від 10.07. 2019  № 636 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти».

  З прийняттям нових Законів України «Про освіту» та «Про повну загальну освіту», було визначено термін «особа з особливими освітніми потребами – особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі та було створено законодавче підґрунтя для подальшого розвитку та впровадження інклюзивної освіти:

  • визначення особливих освітніх потреб дитини;
  • підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
  • створення інклюзивного освітнього простору;
  • надання освітніх, психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг;
  • забезпечення учнів/студентів спеціальними засобами корекції психофізичного розвитку;
  • здійснення психолого-педагогічного супроводу дитини протягом усього періоду навчання із обов’язковим залученням батьків до освітнього процесу.

Відсоток дітей, що навчаються в умовах інклюзивної або спеціальної освіти в Україні 1,2 % (91300 дітей з ООП).  У Львівській області 3 % . У 2020/2021 н.р.  у закладах професійної (професійно-технічної) освіти здобуваються освіту 25 осіб з ООП в 10 інклюзивних групах та 80 осіб в 8 спецгрупах ЗПТО).

  Відповідно до низки нормативно-правових актів, реорганізовано психолого-медико-педагогічні консультації та розпочато розбудову територіально доступної мережі інклюзивно-ресурсних центрів з метою проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини з урахуванням Міжнародної класифікації функціонування, обмеження життєдіяльності та здоров’я дітей і підлітків, реалізації біопсихосоціальної моделі під час надання психолого-педагогічних послуг та забезпечення системного кваліфікованого супроводу  здобувачів освіти від 2 до 18 років (функціонує 638 ІРЦ на Україні,  планується до кінця 2021 р. – 700,  подано 153 632 заяв до ІРЦ,  створено 151 427 висновків, закладів з інклюзивним навчанням 2465).

  

  У 2018 році Міністерство освіти і науки України закупило основний пакет методик для тестування дітей з особливими освітніми потребами на базі інклюзивно-ресурсних центрів (Львівська область – 4 338 150 гривень). На основі результатів тестувань фахівці ІРЦ мають змогу робити комплексні висновки для написання індивідуальних програм розвитку в школах (55 фахівців ІРЦ області пройшли навчання застосування сучасних методик для проведення комплексної оцінки розвитку дітей з ООП (по Україні -869) Львівська область – 4 за рейтингом за кількістю осіб, які успішно здали дистанційний екзамен для фахівців ІРЦ (33 осіб)).

  Також була  створена система автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів (далі – АС «ІРЦ») – це комплекс програмних та апаратних засобів, які на основі інформаційно-телекомунікаційних технологій забезпечують створення єдиного інтегрованого інформаційного середовища у сфері інклюзивної освіти, призначеного для обробки відомостей, що утворюються у процесі діяльності інклюзивно-ресурсних центрів, та їх інформаційно-аналітичного забезпечення.

Головними завданнями АС «ІРЦ» є:

  • створення єдиної інформаційної інфраструктури для одержання, обробки і формування інформації у сфері інклюзивної освіти, у тому числі статистичної;
  • забезпечення достовірності та цілісності даних;
  • забезпечення створення електронних переліків фахівців, майна, відвідувачів інклюзивно-ресурсних центрів;
  • створення доказової бази для прийняття управлінських рішень у сфері інклюзивної освіти;
  • забезпечення комплексного захисту інформації відповідно до вимог законодавства, у тому числі персональних даних, від несанкціонованого доступу та розмежування доступу до інформації, що зберігається та обробляється в АС «ІРЦ».                                                                   

АС «ІРЦ» дає змогу батькам (іншим законним представникам) дитини через сайт http://ircenter.gov.ua знайти найближчий ІРЦ та через кабінет користувача в зручному форматі записатися для отримання послуг.

  

  В області розпочато формування мережі ресурсних кімнат  у ЗЗСО (2,4 млн. гривень з державного бюджету у 2019 році)

Ресурсна кімната - це окрема, спеціально облаштована кімната для дітей з особливими освітніми потребами, де вони можуть навчатися за індивідуальним планом розвитку у супроводі корекційного педагога, а також додатковий інструмент для психологічної, соціальної та фізичної адаптації дітей з особливими освітніми потребами (в тому числі з інвалідністю).

   Облаштування ресурсних кімнат сприяє:

  • швидкій адаптації дітей з особливими освітніми потребами (в тому числі з інвалідністю) до освітнього процесу,
  • підвищенню ефективності їхнього навчання на основі корекційно-розвиткової роботи,
  • сенсорної стимуляції та емоційного розвантаження,
  • інтеграції в соціум.

 

Для практичного впровадження та подальшого розвитку інклюзивної  освіти постають виклики щодо:

  • зміни упередженого та стереотипного ставлення суспільства до осіб з ООП;
  • забезпечення доступності освітніх послуг для здобувачів освіти з урахуванням їхніх індивідуальних освітніх потреб;
  • забезпечення гнучкого переходу між рівнями освіти та типами закладів, зокрема між закладами загальної середньої освіти та спеціальними закладами загальної середньої освіти, для дотримання найкращих інтересів дитини;
  • створення інклюзивного освітнього середовища, зокрема створення доступності освітніх послуг, забезпечення допоміжними засобами для навчання із урахуванням індивідуальних освітніх потреб здобувачів освіти; впровадження механізму диференційованої підтримки під час освітнього процесу;
  • забезпечення закладів освіти кваліфікованими педагогічними працівниками, спроможними працювати з дітьми з ООП, зокрема залучення кадрового потенціалу закладів спеціальної освіти;
  • налагодження системи міжвідомчої взаємодії та координації між центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, закладами та установами освіти, недержавними організаціями;
  • впровадження єдиної системи моніторингу якості інклюзивної освіти  та забезпечення права на освіту відповідно до кращих інтересів дитини.

Досягнення освітньої галузі Львівщини в частині організації інклюзивного навчання:

  • збільшення кількості інклюзивних закладів освіти та кількості дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в таких закладах освіти;
  • створення мережі інклюзивно-ресурсних центрів (30);
  • упровадження інклюзивного навчання в професійно-технічних закладах
  • активізація підвищення фахової компетентності (навчання фахівців ІРЦ для роботи з психодіагностичними методиками);
  • розширення мережі ресурсних кімнат у закладах загальної середньої освіти.

   Важливо відзначити, що всеукраїнська науково-практична конференція «Професійна освіта та зайнятість осіб з особливими потребами»  стала вагомим здобутком усіх небайдужих в галузі інклюзії.

  Питання інклюзивної освіти сьогодні є надзвичайно актуальним, тому впровадження інклюзивної моделі в систему профтехосвіти відбувається стрімкими темпами. Саме професійно-технічна освіта може стати ресурсом не лише у забезпеченні загальної середньої освіти учням з інвалідністю, а й у забезпеченні їх професійною підготовкою та подальшим працевлаштуванням. Особливої уваги, подяки та шани у вирішенні даних питань заслуговує голова Львівського осередку ГО «Справа Кольпінга в Україні»  завідувач кафедри спеціальної освіти та соціальної роботи факультету педагогічної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка, доктор психологічних наук,  професор  Катерина Островська.

 

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора