A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа «Сколівський інклюзивно-ресурсний центр»
Сколівської міської ради

Розвиток обдарованої особистості: світовий та вітчизняний контексти

Дата: 21.11.2021 13:14
Кількість переглядів: 118

Комунальна установа «Сколівський інклюзивно-ресурсний центр» Сколівської міської ради взяла  участь у роботі  методологічного семінару «Розвиток обдарованої особистості: світовий та вітчизняний контексти», який розпочав свою роботу 18 листопада 2021р. і тривав три дні.

   Метою семінару є визначення наукових основ і практичних способів розв’язання проблем виявлення, діагностики, розвитку, підтримки та супроводу обдарованої особистості в освітньому середовищі та соціумі; обмін досвідом обмін досвідом практичної роботи з обдарованими дітьми та молоддю.

Наукова тематика  семінару:

  1. Сучасні наукові тенденції дослідження проблем обдарованості.
  2. Діагностика,       прогнозування,  проєктування      та      підтримка розвитку обдарованої особистості.
  3. Психолого-педагогічний      супровід    самовизначення  та самореалізації обдарованих   учнів.
  4. Наукова освіта: теорія, практика, інновації.
  5. Філософія для дітей як засіб формування освітніх компетенцій.
  6. Технології розвитку здібностей та обдарованості дітей дошкільного віку.
  7. Підготовка фахівців до роботи з обдарованими дітьми та молоддю.

  Леся Прохоренко, доктор психологічний наук, професор, директор Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України розповіла про обдарованість як асинхронний розвиток дітей із особливими потребами. Зокрема, у обдарованих дітей, які мають певні психофізичні порушення спостерігаються:

  • особливості розвитку емоційної сфери;
  • психологічний дискомфорт, високий рівень тривожності та фрустрованості;
  • формування неадекватно приниженої самооцінки, критичності до себе, нездатності реалізувати потенційні можливості;
  • амбівалентність в особистому розвитку;
  • зовнішня асинхронія – недостатність пристосування до дітей такого ж віку і очікувань культурного середовища, пов’язаних з віком.

  Загальна частка дітей  з проявами різних видів обдарованості становить до 15-30%  від загальної вікової вибірки.

  Серед цієї кількості обдарованих дітей, 3-5% - це обдаровані діти, які мають особливості психофізичного розвитку, у тому числі інвалідність.

   Основні варіанти прояву внутрішньої дисхронії обдарованих дітей з особливими потребами:

  • нерівномірність інтелектуального і психомоторного розвитку;
  • нерівномірність інтелектуального і афективного розвитку;
  • дислексія обдарованих дітей (порушення здатності до оволодіння читанням);
  • дисбаланс між розвитком мовного, наочнообразного і наочно-дієвогомислення;
  • недостатній розвиток системи регуляції уваги, що виявляється в слабкості її різних характеристик або симптомах гіперактивності й імпульсивності;
  • переважання певного стилю мислення і пізнавальної діяльності.

Напрями психолого-педагогічної оцінки обдарованих учнів з особливими потребами в умовах школи:

  1. вивчення проявів обдарованості у дітей різних вікових груп, оцінювання їхніх здібностей і потенційних можливостей;
  2. діагностування особистісних потреб і проблем обдарованих дітей;
  3. виявлення соціально-психологічних проблем обдарованих дітей;
  4. діагностування емоційного стану;
  5. оцінювання умов навчання;
  6. оцінювання рівня соціальної активності в освітньому процесі школи тощо.

Цікавими є результати дослідження як вчителі асоціюють обдарованість:

  • близько 87% вчителів з високим коефіцієнтом інтелекту й успіхами в навчанні;
  • 14%  респондентів з труднощами, нереалізованістю, асинхронією;
  • 72% педагогів вважають, що обдаровані діти найменше потребують психологічної та соціальнопедагогічної допомоги;
  • 15% опитаних зазначили, що метою роботи з обдарованими дітьми є соціальнопсихологічний супровід.

 

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора